Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Greenwashing, strategie de păcălit consumatorii. Marii poluatori au inițiative verzi prin care conving oamenii că nu dăunează mediului

În ultimii ani, marile companii își atrag clienții cu proiecte prietenoase cu mediul, chiar dacă afacerile în sine sunt printre cele mai poluante. De la companii de petrol care împăduresc câteva hectare pe an, până la magazine care promit că nu fac risipă, strategiile de marketing induc oamenii de multe ori în eroare. Acest fenomen se numește greenwashing și este practicat din ce în ce mai des. 

Marii poluatori de pe glob au tot mai multe inițiative verzi prin care își conving publicul că businessurile lor nu sunt atât de dăunătoare pentru oameni sau mediu.

Cristina Bălan, trainer în sustenabilitate: „Greenwashing-ul înseamnă o practică comercială incorectă și intrăm în zona aceea în care încercăm să scoatem în evidență ce avem noi mai bun. Dar dacă ce avem noi mai bun reprezintă 5% din lucrurile pozitive versus 95% dintre cele negative, apare un decalaj major.”

Deși este ilegal în Uniunea Europeană ca producătorii să folosească cuvinte precum eco sau bio, fără ca produsele să aibă eticheta corespunzătoare, mulți ignoră acest lucru. Mai mult, chiar și folosirea culorii verzi ar putea induce cumpărătorii în eroare, arată legislația.

„Păi se folosește culoarea verde și sugerează culoarea verde că ar fi un produs eco, bio și așa mai departe. Cam asta e. E un mesaj subliminal. Nu înseamnă neapărat că aici sunt produse eco”, spune un cetățean. 

„Trebuie să citesc pe el să văd într-adevăr dacă e. Iar dacă mă uit pe etichetă, știți cum e, afară vopsit gardu, înauntru cine știe”, a spus un alt cetățean.

Marile lanțuri de magazine plătesc bani grei pentru acțiunile de greenwashing 

Datele oficiale arată că investițiile făcute de firme în acțiuni de greenwashing vor depăși 200 de miliarde de dolari până în 2025, la nivel global.

Ciprian Gălușcă, expert de mediu Greenpeace: „De exemplu, o companie de băuturi carbogazoase care merge către școli unde unde îi roagă pe pe profesori să își aducă copiii într-un sistem voluntar sâmbăta și duminica la strângerea de PET-uri. Apoi mai avem cazurile clasice de plantări de câte un hectar, două, care se întâmplă primăvara și toamnei. Internetul e plin de plantări făcute tot de companii din zona petrolieră.”

Unele supermarketuri promit că sunt zero waste, adică zero risipă, un lucru puțin probabil spun experții. Ana deține un magazin în care vinde lucruri la vrac și produse naturale, însă chiar și așa, unele dintre ele ajung de la producători în ambalaje din plastic.

Ana-Maria Răducanu, proprietară a unui magazin fără risipă: „E imposibil să ai asta la nivelul unui supermarket de rangul acela în România în acest moment. Promisiunea noastră este că tot ceea ce pleacă de la noi ca magazin, le oferă clienților posibilitatea să nu arunce nimic la gunoi. Adică nimic din ceea ce ei cumpără nu are de ce să ajungă la gunoi. Și atunci este zero waste la consumatorul final.” 

Datele oficiale arată că la nivel global, peste o treime dintre oameni au dificultăți în a-și da seama ce este o reclamă falsă și ce este adevărat.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE