Ecologic, organic sau fabricat din ingrediente de origine naturală sunt doar câteva dintre etichetele care apar din ce în ce mai des pe produse, însă nu de fiecare dată reflectă și realitatea. Din acest motiv, Comisia Europeană va interzice folosirea acestor etichete fără dovezi.
De la micii producătorii și până la giganții petrolieri, tot mai mulți vânzători își promovează produsele ca fiind ”prietenoase cu mediul”, ”naturale” sau ”eco”. Dorința oamenilor de a contribui la un mediu mai verde este de multe ori motivul achiziției.
Cu toate acestea, realitatea este alta. Se estimează că aproximativ 53% din produsele bio sau eco de pe piață furnizează informații „vagi, înșelătoare sau nefondate”.
Raluca Fișer, fondatoare Green Report: ”Este reclamă mincinoasă. Spun că un produs este ecologic sau sustenabil, prietenos cu mediu. De fapt nu este menționat, de altfel, aceste compensări cu certificatele de carbon.
Ce făceau de multe ori producătorii: aveau un produs care de fapt nu era venit, nicio culoare, prietenos cu mediu ar putea să compenseze prin achiziția acestor certificate de carbon și atunci automat din punct de vedere tehnic devenea un produs neutru climatic”.
Potrivit noilor reglementări, informațiile privind garanția produselor vor fi mai vizibile. Se va crea, de asemenea, o etichetă armonizată, care va conferi mai multă vizibilitate produselor cu o garanție extinsă.
Pe teritoriul Uniunii Europene vor fi permise doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare.
Raluca Fișer, fondatoare Green Report: ”Vor apărea noi standarde de etichetare. Deci, acum, dacă mergem într-un magazin, fie că vorbim de retail, fie de mobilă sau de electrocasnice, la electrocasnice (...) vedem foarte multe label-uri, aceste etichete diferite, care să fie eco-bio, prietenoase cu mediu, care unele dintre ele vor dispărea și vor fi înlocuite de niște etichete care vor fi certificate și standardizate”
Cum recurg marii poluatori din industrie la reclame ”verzi” pentru a-și îmbunătăți imaginea
Promovarea pe piață realizată într-un mod mincinos sau greenwashing-ul apare și în momentul în care o companie încearcă să sublinieze durabilitatea unui produs pentru a eclipsa implicarea companiei în practicile dăunătoare mediului.
Cercetătorii Universității Harvard au analizat peste 2.000 de postări de pe mai multe platforme de social media. Vizați au fost 12 mari producători de automobile, cinci dintre cele mai mari companii aeriene și tot atâția producători de combustibili fosili.
În 80% dintre reclamele auto „verzi” scopul a fost prezentarea brandului drept unul sustenabil și nu vânzarea efectivă a produsului. Cifra se menține și când vorbim despre reclamele companiilor petroliere, aeriene și de automobile care s-au implicat în cauze umanitare.
Au promovat sportul sau moda pentru a distrage atenția de la responsabilitățile și obiectivul afacerii, după cum au precizat autorii studiului. În două treimi dintre postările acestor companii accentul a fost pus pe inovația verde.
Mai multe țări, printre care și Franța au luat deja măsuri pentru a scăpa de anumite forme de publicitate pentru combustibilii fosili. Cea mai mare provocare sunt însă rețelele sociale, unde reclamele sunt mai greu de identificat.