Gara de Nord din București se degradează pe zi ce trece. La peste 150 de ani de la inaugurarea clădirii, cea mai importantă poartă de intrare feroviară în Capitală are geamuri sparte, călătorii împart peronul cu șobolanii și are multe restanțe când vine vorba de modernizare. Ultima renovare serioasă a fost făcută acum 20 de ani.
”E pur și simplu îngrozitor. Nu știu ce altceva să zic, ce adjectiv să folosesc. Nu am văzut nicăieri o asemenea gară, a unei capitale care se consideră europeană”, spune o femeie.
”Nu văd nimic schimbat față de acum 20 de ani. Nu e nimic altceva făcut. Aștept să mai vină cu ceva modernizări”, precizează o călătoare.
Călătorii se plang inclusiv de sobolanii care mișună chiar aici pe peroane. Nici după ce ajung propriu-zis în gară nu au parte de o imagine mai primitoare pentru că sunt întâmpinați de spații comerciale închise și lăsate în paragină.
CFR cheltuiește anual câte 500.000 de euro pentru curățenia din Gara de Nord
Toate astea, în condițiile în care CFR cheltuiește anual câte 500.000 de euro pentru curățenia din Gara de Nord și din stația Basarab. În ultimul an s-au alocat 50 de mii de euro doar pentru igienizarea pereților, înlocuirea geamurilor sparte și reparațiilor pentru acoperiș. Însă pare că s-a întâmplat doar pe hârtie, pentru că în realitate, acoperișul, de exemplu, este în continuare ruginit și cu sute de cabluri atârnate.
Clădirea Gării de Nord a fost inaugurată în 1873 și este monument istoric de arhitectură.
”Notorietatea acestei clădiri este și mai mare începând cu anul 1883, căci aici oprește primul tren internațional, Orient Express”, a explicat Andreea Mâniceanu, istoric.
În imaginea din stânga este Gara de Nord în anul 1930, iar în dreapta, aceeași gară, 93 de ani mai târziu. În afară de culoarea imaginii și de pereții clădirii care s-au degradat peste timp, nu sunt alte diferențe.
Sorin Grindeanu: ”Nu e vorba doar de clădire, ci de tot ceea ce ține reamenajarea acestui nod feroviar”
Recent, o firmă din Maramureș și una din București au câștigat licitația pentru modernizarea gării, dar contractul nu a fost încă semnat din cauza contestațiilor. Ministrul Transporturilor a explicat pentru Euronews ce presupun lucrările pentru renovare, fără să estimeze un moment al începerii acestora.
”E cel mai mare nod feroviar din țară. Aici vorbim de peroane noi, de linii de cale ferată, de lucruri care sunt lucrări foarte multe și care nu țin doar de clădirea în sine. Deci, vreau să fac această precizare. Nu e vorba doar de clădire, ci de tot ceea ce ține reamenajarea acestui nod feroviar. Asta nu înseamnă că va fi dat peste cap programul și activitățile din Gara de Nord. Lucrurile vor fi cât se poate de bine, să spunem, gestionată de colegii de acolo”, a precizat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Teoretic, din momentul semnării contractului, ar urma nouă luni pentru proiectarea lucrărilor și aproape patru ani pentru execuție.
Euronews a încercat să ia legătura cu cele două firme care au câștigat licitația, dar nu ni s-a răspuns la niciunul dintre numerele de telefon afișate pe site-urile firmelor. Pe lângă reabilitarea clădirii, călătorii ar trebui să aibă parte de sisteme noi de ventilație și de încălzire, facilități pentru persoanele cu dizabilități, dar și zone moderne de așteptare.