Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Facebook și Instagram, avertizate să renunțe la interdicția discriminatorie privind conținutul topless

La peste un deceniu de la începutul campaniei "Free the Nipple", Consiliul independent de supraveghere al Meta a decis că regulile stricte ale platformei împotriva fotografiilor topless ale femeilor împiedică libertatea de exprimare pe Facebook și Instagram.

Consiliul, care este format din academicieni, experți în drepturile omului și avocați, asistă compania în formularea politicilor de moderare a conținutului. Organismul a declarat că interdicția împiedică incluziunea pe platforme a femeilor, persoanelor transgender, non-binare și transsexuale.

Consiliul subliniază că politica platformei privind nuditatea este "discriminatorie" și a sfătuit Meta să o modifice, "astfel încât să fie guvernată de criterii clare, care să respecte standardele internaționale privind drepturile omului".

Decizia apare după ce organismul a anulat dispoziția Meta de a elimina două postări de pe Instagram în care apăreau persoane transgender și non-binare cu bustul gol.

Ce este campania "Free the Nipple"?

Până în prezent, Meta a aplicat o politică strictă privind expunerea topless a femeilor - chiar și mamelor care alăptează le-a fost cenzurat conținutul.

Măsura a provocat un scandal încă din 2012, când, în același context, a fost lansat un film care aborda amplu subiectul. Inițiativa "Free the Nipple" a condus la proteste prin care s-a cerut dreptul femeilor de a-și dezveli sânii pe rețelele de socializare, dacă doresc acest lucru.

De atunci, au fost introduse excepții care vizează alăptarea, momentele dedicate nașterii și cele ulterioare nașterii, situațiile legate de protecția sănătății, precum post-mastectomia, conștientizarea cancerului de sân sau operația de confirmare a sexului, dar și actele de protest.

Însă un aspect consecvent al disputei este faptul că platformele permit adesea ca discursurile instigatoare la ură să rămână nemoderate, în timp ce fotografiile topless ale femeilor sunt interzise.

Cum a justificat Mark Zuckerberg măsura

În 2018, CEO-ul companiei, Mark Zuckerberg, a încercat să justifice acest lucru explicând că "Este mai ușor să construiești un sistem de inteligență artificială care să detecteze un bust dezgolit decât să pui pe picioare unul care poate identifica un discurs ce instigă la ură".

În cadrul aceleiași videoconferințe, Monika Bickert, șefa departamentului de gestionare a politicilor globale de la Facebook, a explicat că poziționarea companiei privind imaginile topless are de fapt de-a face cu acordul și cu incapacitatea platformei de a identifica conținuturile care sunt postate fără acordul persoanei topless.

În luna aprilie a aceluiași an, Facebook a publicat primele sale orientări interne pentru moderatorii de conținut, în care a subliniat modul în care standardele platformei privind nuditatea au la bază siguranța utilizatorilor și evitarea exploatării.

Așadar, de ce s-a răzgândit Consiliul?

Consiliul Independent de supraveghere al Meta a susținut că politica existentă se bazează pe o viziune binară asupra genului și pe o distincție între corpurile masculine și feminine.

"O astfel de abordare face ca modul în care regulile se aplică persoanelor transgender, non-binare și transsexuale să fie neclar și impune evaluatorilor să facă aprecieri rapide și subiective ale sexului și genului, ceea ce nu este fezabil atunci când se moderează conținut la scară largă", a explicat Consiliul în decizia adoptată marți.

Acesta a adăugat că regulile Meta privind nuditatea pentru adulți "impun restricții disproporționate asupra unor tipuri de conținut și mijloace de exprimare", în condițiile în care alte măsuri mai puțin restrictive ar putea fi eficiente, cum ar fi instalarea unor alerte și introducerea unor criterii de vârstă pentru a permite doar utilizatorilor cu vârsta de peste 18 ani să vizualizeze conținutul.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE