Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Evaluare Națională. Medii sub 5 pentru un sfert din elevi. Explicația Ministerului Educației, soluțiile găsite și câștigul din acest an școlar

Primele rezultate la Evaluarea Națională au fost afișate pe 3 iulie, iar acestea arată că unul din patru copii nu a reușit să ia nici măcar media 5. Rezultatele pot fi considerate îngrijorătoare dacă luăm în calcul că aproape 40.000 de elevi au luat note sub 5, adică un sfert dintre ei.

  • Avem cele mai puține medii de peste 5 din ultimii cinci ani. Totodată, avem cele mai puține note de 10 din ultimii 12 ani.

Prezent la Euronews România, în cadrul emisiunii Vocile care contează, secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion, a explicat cum privește el această situație, ce îl îngrijorează și ce nu. Una dintre cauzele acestor rezultate a reprezentat-o pandemia, când elevii nu au mers la școală, în mod fizic.

Un sfert dintre elevi, sub nota 5 la Evaluarea Națională

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației (învățământ preuniversitar): "Dacă extindem puțin aria de comparație, vom constata că ne aflăm, ca de obicei în ultimii 11-12 ani, undeva în intervalul 70-80%, de note peste 5. Din acest punct de vedere, rezultatele sunt oarecum previzibile.

Ne aflăm, în continuare, cu generații de gimnaziu care au trecut doi ani din cei patru ani de studiu în pandemie. Aș putea spune că sunt chiar cei mai afectați, pentru că au făcut clasele a V-a și a VI-a în pandemie, adică punctul de plecare în învățământul gimnazial. Dacă ne referim strict statistic, nu ne aflăm în vreo extremă, ci în normalitatea ultimilor ani și nici în anii viitori nu avem motive că lucrurile acestea se vor schimba în mod extraordinar.

Dacă vorbim și despre mediile de 10, eu aș spune că rezultatele de anul acesta sunt mai normale și mai sănătoase pentru sistem, dar e doar părerea mea, să nu o luați ca oficială. Am avut un an în care au fost, la matematică, 12.000 de note de 10. Cred că asta era în anul 2013. Și de asemenea, foarte multe medii de 10."

Subiectele, alese special pentru a face diferența: "Să ia 10 cine știe perfect"

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației (învățământ preuniversitar): "Nu ne îngrijorează neapărat că avem doar 65 de medii de 10. Asta ne arată că subiectele pe care Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație le-a realizat în acest an fac mai bine diferența la vârf. Și aici e vorba de bătălia pentru colegiile de top din România.

O astfel de ierarhie, mâine, cu niște subiecte asemănătoare, se va schimba. Prin urmare, ne dorim să obținem o ierarhie cât mai bună în zona de vârf, de performanță, lucru care, cu niște subiecte banale, nu se poate realiza. Sunt profesor de matematică și știu ce vorbesc. Eu cred că subiectele de anul acesta au fost bine echilibrate pentru a realiza o ierarhie cât mai corectă a elevilor. Să ia 10 cine știe perfect. Anul acesta, s-au luat peste 1.000 de note de 10 la matematică, vreo 400 la limba română, dar la intersecția dintre ele, adică media 10 la ambele discipline, sunt destul de puțini copii, așa cum este și normal, îndrăznesc să spun eu.

După cum vedeți, nu s-a luat mai ușor 5, ci cam ca anul trecut, dar subiectele pot fi gradate astfel încât să facă diferența la vârf, acolo unde e nevoie să se facă diferența între un copil excepțional și un copil foarte bun, însă să se păstreze, per ansamblu, curba lui Gauss, curba distribuției normale, atunci când vorbim de întreaga scară de la 1 la 10."

  • În 2024, au fost 65 de medii de 10 la Evaluarea Națională. În 2020, au fost 892 de medii de 10.

Marele câștig din acest an, digitalizarea

Acest examen nu poate fi picat, însă poate da tonul rezultatelor de la BAC peste 4 ani.

În total, 113.708 elevi au luat peste media 5 la Evaluarea Națională de anul acesta și 39.295 de elevi au luat medii sub 5, adică 25,6%. Procentul este în scădere față de anii trecuți. În 2023, rata mediilor de peste 5 era de 76,2%.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației (învățământ preuniversitar): "Toate generațiile care au terminat în ultimii trei ani și următoarele două generații sunt generații care au trecut prin pandemie. Vom mai vedea mulți ani efectul pandemiei, pentru că avem generații de copii care erau la alfabetizare în perioada pandemiei, clasele pregătitoare, clasa I. Să nu credeți că nu au lăsat urme acei ani.

Este evident că și pe noi ne îngrijorează. Pe de altă parte, nici nu vom putea spera vreodată - și nu știu dacă se întâmplă asta în vreun sistem educațional - ca toți copiii să promoveze un examen, între ghilimele, pentru că aici nu e vorba de promovare. Nota 5 e un prag mai degrabă statistic decât un prag util. Sunt multe lucruri de făcut, pe unele le-am început deja, pentru că, peste câteva zile, vom discuta de examenul de BAC în termeni probabil asemănători. Nu vor fi nici acolo surprize extraordinare.

Măsurile pe care Minsiterul intenționează să le ia sunt, evident, pe termen lung. În ceea ce privește Bacalaureatul, știți că Legea 198, noua lege a educației intrată în vigoare la începutul acestui an școlar, prevede schimbări la BAC, schimbări de planuri-cadru, de programă școlară. Acelea sunt lucruri esențiale. Pentru că nu poți să schimbi un sistem de la finalitățile lui. Nu ne propunem să schimbăm mâine examenele - ele reprezintă finalitatea - sistemul trebuie schimbat de la intrare, cel puțin într-un ciclu de învățământ, din punctul meu de vedere.

În acest an, pariul nostru, câștigat deja, a fost digitalizarea sistemului, pentru că nu e deloc ușor. După fiecare examen și după fiecare etapă de contestații, discuțiile din spațiul public sunt cam la fel, adică diferențe între notele inițiale și notele de la contestații, cum se întâmplă așa ceva, ce calitate a evaluării avem.

Avem un indicator, procedurile noastre spun că, dacă o lucrare este corectată de doi profesori și diferența la corectare este de un punct sau mai mare, ea merge la alți doi profesori. Și ne este foarte ușor să analizăm câte astfel de lucrări corectate inițial au mers la a doua corectare. Asta arată, într-un fel, acuratețea. La matematică, la Evaluarea Națională, unu la mie au mers mai departe."

Rezultatele finale la Evaluarea Națională vor fi în 9 iulie, după rezolvarea contestațiilor. În baza acestei ierarhii, elevii vor putea să-și completeze fișa de admitere la liceu și vor fi repartizați computerizat.

Completarea opțiunilor în fișa de înscriere la liceu se va putea face în perioada 11-22 iulie, iar repartizarea se va face în data de 24 iulie.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE