Inteligență Artificială se dezvoltă rapid și asta obligă instituțiile de învățământ să ia atitudine: fie se adaptează la noile tehnologii, fie le interzic. La mai bine de un an de la lansarea ChatGPT, mulți profesori încearcă să găsească metode de integrare a chatbotului în procesul educațional.
”E foarte ușor cu ChatGPT-ul, dar mi se pare că nu era cu mult mai dificil nici până acum să creezi un proiect prin care preluăm tot așa informația de-a gata din alte surse”, a menționat Mara Dumitru, elevă.
”Reprezintă un rai al tuturor cunoștințelor acumulate, pe care le putem accesa la un singur click”, a spus Jacqueline Ilie, elevă.
”Dacă suntem învățați să-l folosim cum ar trebui, am putea să ne folosim de el și să ne ajute foarte mult în dezvoltarea noastră”, a menționat Ioana Stamin, elevă.
Tot mai mulți elevi folosesc ChatGPT la teme
Mulți elevi din România recunosc că folosesc ChatGPT pentru a se documenta și a-și rezolva temele. Alții refuză să folosească chatbotul pentru că, spun ei, „le taie” din creativitate. În plus, mulți asociază Chat Gpt cu plagiatul. Profesorul universitar Florin Zeru de la Școala de Școala națională de Științe Politice și Administrative se numără printre susținătorii instrumentelor Inteligenței Artificiale. Așadar, îi încurajează pe studenți să utilizeze ChatGPT. Chiar a conceput un curs prin care să-i învețe cum să-l folosească în avantajul lor.
Florin Zeru, profesor, SNSPA: ”ChatGPT poate fi un instrument extrem, extrem de valoros în educație. Să ne gândim așa, la acest AI, ca la un nou coleg de clasă, hai să zicem, ChatGPT, care ne ajută să învățăm lucruri noi și interesante. Studenții oricum folosesc ChatGPT, mi-au și transmis acest lucru. Mi-au transmis că unii profesori sunt de acord cu utilizarea lui, alții nu sunt.”
Și Ruxandra Gîdei, unul dintre cei mai cunoscuți vloggeri literari din România, crede că ChatGPT este foarte util în procesul de documentare. Studiază în Țările de Jos și spune că, acolo, profesorii îi îndeamnă să folosească inteligența artificială atunci când își planifică și structurează lucrările, dar să verifice tot timpul informațiile generate de aceasta.
Ruxandra Gîdei, booktuber: ”Din punctul meu de vedere, ce putem face sau ce ar trebui să facă cât mai rapid actorii din sistemul educațional ar fi să se gândească cum pot fi îmbunătățite metodele de evaluare, ca să fie, pe bune, importantă calitatea argumentării sau gândirea critică. Mi se pare că era cumva ridicol, cu mult înainte de ChatGPT, faptul că elevii sunt testați în funcție de capacitatea lor de memorare, dar acum, faptul că ChatGPT poate scrie un super eseu de bac în două secunde mi se pare că demonstrează cu atât mai mult că, într-adevăr, e nevoie de o schimbare.”
Cum se folosesc profesorii de ChatGPT
Profesorul Zeru spune că ChatGPT este chiar un instrument de încurajare a lecturii.
Florin Zeru, profesor, SNSPA: ”Eu am folosit inteligența artificială să realizez un material video pe baza Luceafărului de Mihai Eminescu, unde am reușit să realizez pentru 24 de strofe câte o imagine sugestivă, să fac să se miște elementele din acele imagini, la unele dintre ele. Ideea este că acest proiect a avut interesul de a stimula interesul tinerilor pentru literatură și citit.”
Un lucru foarte important de luat în considerare este că ChatGPT este un chatbot imperfect.
Valentin Lăzureanu, innovation Strategist: ”Trebuie într-adevăr folosit cu foarte mare grijă, să nu o dăm în cheating și plagiat, ș.a.m.d. E foarte ușor să ne lăsăm purtați de val și, pur și simplu, să copiem ce ne spune ChatGPT-ul, care de foarte multe ori poate să halucineze.”
După lansarea din noiembrie 2023, ChatGPT a fost interzis, rând pe rând, de școli și universități din toată lumea. Instituțiile au încercat astfel să împiedice plagiatul. Totuși, tot mai multe universități organizează ateliere în care-i învață pe studenți cum să folosească chatbotul.