Este aproape sfârșitul erei temelor? Pe măsură ce noi instrumente puternice de inteligență artificială (AI), precum ChatGPT, iau Internetul cu asalt, profesorii preocupați de înșelăciunea bazată pe inteligență artificială își pun la îndoială metodele de predare și evaluare.
ChatGPT, cel mai puternic model de limbaj AI dezvoltat vreodată de compania OpenAI, este capabil să genereze text cu sunet natural la cerere, inclusiv într-un anumit stil sau în mai multe limbi, în doar câteva secunde.
Calitatea copiei pe care o produce este suficientă pentru a impresiona profesorii din învățământul gimnazial și superior, și chiar și cercetătorii.
„Tânăr sau nu, suntem cu toții uimiți de cât de rapid și relevant răspunde”, a declarat Cécile Cathelin, profesoară la un liceu din orașul francez Tours, pentru Euronews Next.
Utilizarea instrumentelor AI în copywriting a stârnit un protest în întreaga lume. În Statele Unite, școlile publice din New York și Seattle au decis să blocheze ChatGPT de la dispozitivele și rețelele lor WiFi.
În Franța, prestigioasa universitate Sciences Po din Paris tocmai a anunțat o interdicție strictă a utilizării acestuia. Cathelin spune că 80 până la 90% dintre colegii ei se opun acestor generatoare de text AI, pe care le percep ca un ajutor pentru înșelăciune.
Dar experții se întreabă dacă astfel de interdicții sunt cu adevărat eficiente. Pe de o parte, elevii vor putea întotdeauna să acceseze instrumente precum ChatGPT prin alte mijloace decât dispozitivele școlare. Pe de altă parte, unii pun la îndoială relevanța blocării accesului la un instrument digital a cărui utilizare este probabil să crească în lumea profesională în următorii ani.
„Peste câțiva ani, studenții se vor confrunta cu oameni care au avut dreptul de a-l folosi, care au învățat să facă acest lucru și care au învățat în ce măsură pot avea încredere sau nu în instrument”, a spus Amélie Cordier, un lector în inteligență artificială (AI) la Universitatea Lyon I.
Alain Goudey, decan asociat pentru Digital la NEOMA Business School, face ecou acest sentiment.
„Dacă ChatGPT promovează un examen, trebuie să schimbăm examenul”, a spus Alain Goudey, cecan asociat pentru Digital, NEOMA Business School.
Dincolo de utilizarea sau neutilizarea ChatGPT, el spune că provocarea cheie este să înțelegem cum funcționează aceste instrumente și care sunt limitele lor - și să le explicăm studenților, deoarece nu pentru că un text citește bine este corect.
Algoritmii mașinii din spatele ChatGPT au fost antrenați „pe o versiune a lumii care se rezumă la documentele și paginile web pe care dezvoltatorii le-au oferit modelului”, a explicat Cordier. „Și noțiunea de fapt verificabil este foarte slabă”.
Prin urmare, un text poate conține citate eronate și informații false. OpenAI încă nu a făcut publice datele care au fost folosite pentru a antrena modelul ChatGPT.
ChatGPT, o oportunitate de a învăța altfel?
Goudey ia în considerare acum diferite scenarii pentru ca profesorii să se adapteze la realitatea instrumentelor AI. Una dintre ele este adaptarea metodelor de evaluare prin stabilirea mai multor examene în clasă sau prezentări orale.
„Dacă ChatGPT promovează un examen, trebuie să schimbăm examenul”, a spus el pentru Euronews Next.
A făcut o comparație cu calculatoarele, care nu au pus capăt predării matematicii și a căror utilizare este restricționată de instrucțiunile profesorilor.
Aceeași analogie a fost folosită de CEO-ul OpenAI, Sam Altman, într-un interviu recent cu StrictlyVC.
„Îmi imaginez că aceasta este o versiune mai extremă a acesteia, fără îndoială, dar și beneficiile acesteia sunt mai extreme”, a argumentat el.
În timp ce profesorii erau „în mod de înțeles nervoși” în legătură cu temele de impact ale ChatGPT, „auzim și multe de la profesori care sunt ca, wow, acesta este ca un tutore personal incredibil pentru fiecare copil”, a spus Altman.
Lucrul cu ChatGPT, nu împotriva
Cathelin, care predă limba franceză în liceu, a decis să integreze ChatGPT în lecțiile sale în ianuarie. ChatGPT oferă o primă schiță pentru o anumită temă, pe care elevii trebuie apoi să o îmbogățească cu cunoștințele lor personale, în grupuri mici.
Ea spune că ChatGPT oferă, de asemenea, o oportunitate de a învăța într-un mod diferit pentru copiii a căror limbă maternă nu este franceza sau care au un handicap.
De exemplu, poate produce și un text cu diferite niveluri de limbă. De asemenea, are avantajul de a genera structuri sintactice recurente. De fapt, aceasta este una dintre caracteristicile distinctive care ar putea ajuta la identificarea textului generat de ChatGPT.