Controverse între companiile feroviare de stat. CFR S.A. și CFR Călători se acuză reciproc, după ce ușa de la vagonul unui tren a căzut pe liniile de cale ferată în timp ce acesta se afla în mers.
CFR SA se ceartă cu CFR Călători după ce trenul a rămas - în mod inexplicabil - fără o ușă în timpul deplasării.
CFR SA susține că ușa ultimului vagon a căzut singură și spune că CFR Călători face acuzații false.
Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, și Doru Cireașă, jurnalist Club Feroviar, au vorbit în emisiunea Vocile care contează de la Euronews România despre acest subiect.
Iulică Măntescu: „Eu mă duc cu gândul că poate să fie acolo un atentat sau o mână criminală”
Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă: „CFR Călători trece printr-o perioadă foarte grea, a luat drumul lui CFR Marfă, numai că diferența dintre CFR Marfă de la timpul respectiv și CFR Călători de astăzi este că CFR Călători are un parc de material rulant, vagoane și locomotive, la pământ. Nu se poate compara cu CFR Marfă care a supraviețuit ani la rând pentru că a avut material rulant, vagoane și locomotive bune, de calitate, în parametri tehnici funcționali, pe când CFR Călători nu îi are - de ce? - pentru că statul român nu vrea să aloce banii necesari”.
„Eu mă duc cu gândul că poate să fie acolo un atentat sau o mână criminală”.
„O astfel de ușă, în 40 de ani de cale ferată, eu nu trăit astfel de lucruri și nu am văzut ca o astfel de ușă să se desfacă. Erau vagoane mult, mult mai degradate decât vagoanele din imagine. Lăsați-mă să cred că ceva nu este în regulă”.
„Vă spun că acolo ceva este în neregulă, care mă depășește. Nu pot, pentru că nu am probe să spun, acea ușă nu s-a desprins așa... Nici măcar nu avea voie să se deschidă, nu să se desprindă. Ea este prinsă în niște balamale, cu niște șuruburi foarte groase, care nu ar permite nici măcar tăierea cu aparatul de sudură, darămite să se desprindă singură”.
CFR versus CFR
Doru Cireașă, jurnalist Club Feroviar: „Ceea ce surprinde în acest incident este faptul că CFR Călători a venit, inițial, cu o informație falsă, că acea ușă ar fi fost agățată de un utilaj al CFR-ului și de aceea s-ar fi produs acest incident. Deci, este foarte trist modul în care CFR Călători a prezentat acest incident”.
„Cât privește incidentul în sine... Vă dați seama. Oricând, pe calea ferată, puteau să fie lucrători sau muncitori care puteau fi loviți de acea ușă, puteau să fie călători care să cadă din tren în timpul mersului sau chiar putea să ajungă pe calea ferată, pe o șină, și un alt tren care venea din celălalt sens pur și simplu să deraieze. De altfel, s-au întâmplat astfel de incidente. Nu știu dacă neapărat în România, dar în Europa sau în lume s-au întâmplat”.
„Mă aștept ca Agifer - Agenţia de Investigare Feroviară Română - să intervină cât mai repede și să pornească o cercetare”.
„Uitați ce penibil, ce ridicol arată... În secolul trenurilor care merg frecvent cu 300 km/h în Europa în aceste decenii, o ușă a unui tren CFR Călători flutură de parcă ar fi un drapel agățat de fundul trenului”.
Știrea inițială: În primă fază, mai exact, marți, CFR Călători a anunțat că ușa de la vagonul unui tren a căzut pe linii după ce ar fi fost agățată de un utilaj al CFR SA. Ulterior, CFR SA a venit cu o replică. Compania a transmis că ușa vagonului respectiv a căzut singură pe liniile de cale ferată, fără să fie influențată în vreun moment sau în vreun fel de acel utilaj feroviar, care într-adevăr se afla la acel moment și lucra la infrastructura feroviară din stația Bărăbanț din județul Alba.
Mai mult, în comunicatul de azi, CFR SA acuză CFR Călători de atitudine tendențioasă și neprofesională.
Marți, CFR Călători anunța că trenul cu pricina, care venea dinspre Cluj Napoca spre București, are o întârziere de 79 de minute cauzată de evenimentul menționat.
De menționat că nu este prima dată când cele două companii se contrazic. În luna martie, două trenuri s-au ciocnit în județul Teleorman, în apropiere de Roșiorii de Vede. La acel moment, directorul CFR Călători l-a învinovățit pentru accidentul produs pe mecanicul locomotivei, cel care nu ar fi oprit la semafor, la culoarea roșie, ci doar ar fi încetinit.