Disney ar putea pierde în curând drepturile exclusive asupra mascotei Mickey Mouse și a multor alte personaje îndrăgite. De la crearea sa în 1928, Mickey a devenit chipul vesel al mărcii Disney, care valorează miliarde de dolari. Dar în 2024, la 95 de ani de la debutul său, șoricelul va intra în domeniul public, relatează Euronews.com.
Mickey nu este primul personaj care intră în domeniul public
În conformitate cu legislația americană privind drepturile de autor, un „ansamblu de opere artistice anonime sau pseudo-anonime” este protejat doar pentru 95 de ani, după care poate fi folosit liber.
Mickey se va alătura unei lungi liste de personaje care au intrat în domeniul public, printre care se numără și Frankenstein, Sherlock Holmes, Robin Hood sau Dracula.
Mickey a debutat în filmul alb-negru „Steamboat Willie” în 1928. Pe parcursul celor nouă decenii care au urmat, înfățișarea sa s-a schimbat: primul Mickey avea ochi negri, urechi mici și un nas ascuțit. Nu a adoptat pantalonii scurți roșii, deveniți acum iconici, până în 1935.
Cum funcționează legea drepturilor de autor?
Doar prima versiune a lui Mickey intră în domeniul public. Reinterpretările ulterioare ale personajului, diverse variante de Mickey, sunt încă sub incidența drepturilor de autor Disney. Acestea vor intra în domeniul public la diferite momente, în deceniile următoare.
Oamenii își pot crea acum propriile povești cu personajul original Mickey Mouse. Cu toate acestea, există încă obstacole juridice, cum ar fi legea privind mărcile comerciale. Disney deține mărcile comerciale ale lui Mickey Mouse pentru o varietate de utilizări comerciale. În timp ce drepturile de autor sunt limitate în timp, mărcile comerciale nu sunt limitate în timp.
„În cazul lui Mickey Mouse, de exemplu, nu numai numele, ci și mai multe desene sunt mărci înregistrate”, scrie Martin Senftleben în cartea sa din 2020 „The Copyright/Trademark Interface”.
„Combinarea revendicărilor privind drepturile de autor și mărcile comerciale a devenit o strategie standard de protecție în domeniul simbolurilor culturale contemporane (...) protecția coexistentă a mărcilor se va resimți, totuși, odată ce drepturile de autor vor expira," a explicat Senftleben.
Așadar, dacă un spectator ar asocia o nouă creație cu marca Disney, compania ar putea, teoretic, să îl dea în judecată. Având în vedere reputația Disney de a proteja proprietatea sa intelectuală, mulți creatori vor ezita să folosească imaginea lui Mickey în viitorul apropiat.
Ce alte personaje Disney ar putea intra în domeniul public?
În următoarele decenii, multe personaje Disney vor intra în domeniul public.
Pluto, cel mai bun prieten canin al lui Mickey, a apărut pentru prima dată în 1930, ceea ce înseamnă că drepturile de autor ar putea expira în trei ani. Debutul lui Donald Duck pe ecran a fost „The Wise Little Hen”, pe 9 iunie 1934, ceea ce îi oferă companiei încă șase ani de proprietate exclusivă. Albă ca Zăpada și cei șapte pitici ar putea intra în domeniul public în termen de 15 ani.
Cu toate acestea, la fel ca și prietenul lor Mickey, aceste personaje au fost transformate în mărci comerciale în anumite utilizări comerciale. În cazurile în care nu se aplică drepturile de marcă comercială, expirarea drepturilor de autor înseamnă că aceste personaje pot fi folosite în moduri noi.
Winnie the Pooh, de exemplu, este pregătit pentru o transformare în filmul de groază care urmează să apară „Winnie the Pooh: Blood and Honey”. Personajul a intrat în domeniul public atunci când drepturile de autor asupra cărții lui AA Milne au expirat la începutul acestui an.
Filmul îl vede pe simpaticul ursuleț transformat într-un ucigaș brutal. După ce a fost abandonat de Christopher Robin, Pooh va porni într-o serie de crime împreună cu cel mai bun prieten, Piglet.