Dan Air vine cu acuzații la adresa Romatsa și spune că activitatea controlorilor de trafic ar pune siguranța pasagerilor companiei aeriene în pericol.
Prima companie care operează zboruri regulate pe aeroportul Brașov și cel mai nou din România a reclamat o situație de pe 24 iunie, când o aeronava Dan Air cu traseul Madrid-Brașov-București a avut întârzieri de 16 minute la aterizarea pe aeroportul Brașov din cauza faptului că Romatsa a acordat prioriate unei aeronave care decola.
Cum programul de funcționare ROMATSA pe Aeroportul din Brașov se termină la orele 19.00, cei 71 de pasageri care trebuia să ajungă la București au ajuns la destinație cu microbuzul.
”Angajații Romatsa au dovedit încă o dată că sunt incompetenți și nu au niciun fel de respect la adresa pasagerilor, singurul motiv fiind că aceștia au ales să călătorească cu Dan Air și au ales să susțină o companie românească și nu alte interese străine. Astăzi, 24 iunie 2023, controlorii de trafic ROMATSA au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov. Aeronavei DAN AIR, i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul DAN AIR DN288.
Pe lângă faptul că reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava DAN AIR deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Deși la Arad monitorizeaza doar controlori de trafic cu grad de instructor, aparent cunoștințele acestora cât și procedurile aplicate contravin regulamentului dar și pun în pericol siguranța zborului autorizând decolarea unei alte aeronave, obligând aeronava DAN AIR să intre într-o procedură de așteptare, în aer, în condiții meteo nefavorabile deși cealaltă aeronavă stătea la sol, în siguranță”, spune compania.
Aceasta este a treia cursă care întâmpină astfel de probleme, iar Dan Air spune că situația a fost cauzată de faptul că ROMATSA nu dorește să extindă programul controlorilor de trafic forțând astfel încetarea activității pe Aeroportul din Brașov la orele 19.00.
”Ne cerem scuze pasagerilor pentru cele întâmplate și pentru inconvenientele create de circumstanțe care sunt în afara controlului rezonabil al companiei Dan Air și dorim să menționam ca toți pasagerii ar fi ajuns la destinație dacă ROMATSA nu ar fi îngreunat intenționat situația. Vă mulțumim pentru înțelegere și suport!, mai transmite compania.
Reacția ROMATSA
”Ca urmare a noilor acuzații aduse de o companie aeriană la adresa ROMATSA și a controlorilor de trafic aerian, pentru o corectă și completă informare a publicului facem următoarele precizări:
În niciun moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă.
Aeronava care se pregătea de decolare avea slot la aterizare și conform normativelor europene este prioritară asigurarea decolării cu minim de întârziere. Conform AMC8 ATS.TR.210(c)(2)(i), turnul de control nu ar trebui să permită unei aeronave aflată în procedura de aterizare să treacă pragul pistei la apropierea sa finală până când: aeronava care pleacă a traversat capătul pistei în uz sau a început un viraj sau toate aeronavele de aterizare anterioare au eliberat pista aflată în uz.
În cazul în care aeronava care decola ar fi avut o situație de urgență (cedare de motor, presurizare) și ar fi necesitat întoarcerea la Brașov nu s-ar fi putut asigura eșalonarea cu aeronava Dan Air daca i s-ar fi aprobat începerea apropierii la același aerodrom.
Referința din comunicatul companiei aeriene la documentul EASA care stabilește modalitățile de conformare și oferă explicații și îndrumări în ceea ce privește implementarea Regulamentului (UE) 2017/373 este incompletă și scoasă din context. AMC19 ATS.TR.210(a)(3), face referire la diferite tipuri de aeronave care au prioritate la aterizare: aeronave care au anunțat că trebuie să aterizeze din cauza factorilor care afectează funcționarea în siguranță a aeronavei; aeronave spital sau aeronave care transportă persoane care necesită îngrijiri medicale urgente; aeronave angajate în operațiuni de căutare și salvare; și alte aeronave, după cum poate fi stabilit de autoritatea competentă, în cazul României aceasta fiind Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Zborul DN288 nu se încadra în niciuna din aceste situații, iar citatul din comunicatul companiei aeriene preia doar îndrumarea din GM1 to AMC19 ATS.TR.210(a)(3), care e doar o explicație cum poate fi implementat ce se regăsește în AMC, nu o reglementare de sine stătătoare.
Dacă aeronava Dan Air ar fi fost într-o situație critică avea posibilitatea să declare situație de urgență și ar fi avut prioritate la aterizare.
ROMATSA e certificată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/373 și supusă auditurilor periodice de siguranță. De altfel, conform monitorizărilor la nivel european, prin activitatea sa ROMATSA este la un nivel de siguranță superior indicatorilor stabiliți la nivel UE.
Zilnic, controlorii de trafic ai ROMATSA asigură condiții de siguranță pentru 2500-3000 de aeronave, fără niciun fel de incidente și fără întârzieri care le pot fi imputabile.”, transmite într-un comunicat compania.