Canalul Siret-Bărăgan va fi realizat în următorii patru ani, până la kilometrul 23, o investiţie de anvergură, cu foarte multe lucrări, dar care „va scoate din ghearele secetei” suprafeţele de teren din zona respectivă, susţine ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Petre Daea.
„Canalul Siret-Bărăgan este un obiectiv de actualitate şi am pornit pe drumul realizării acestei investiţii. Suntem la faza de notă conceptuală, ştim foarte bine că termenele acestea sau, mai bine zis, etapele de pregătire a unei investiţii pe care trebuie să le parcurgem cer timp între nota conceptuală şi ordinul de începere a lucrărilor. Canalul nu îl putem face decât până la kilometrul 23. Am stabilit să-l facem pe porţiuni, pentru că altfel nu avem cum, iar până în anul 2027 vrem să îl facem până la kilometrul 23. Este o investiţie de anvergură. Acum el este finalizat până la kilometrul 5,2 şi de aici încolo sunt foarte multe lucrări de făcut, cu volume mari de muncă”, a declarat, pentru AGERPRES, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Petre Daea.
În opinia sa, realizarea acestei investiţii ar asigura irigarea prin udare gravitaţională pe partea stângă a canalului, fiind „o posibilitate de a scoate din ghearele secetei suprafeţele din zona respectivă”.
Costurile pentru realizarea investiţiei
Oficialul de la Ministerul Agriculturii a precizat că există o estimare pentru proiect, dar că ar prefera să nu avanseze cifre, deocamdată.
„Este o estimare, dar n-aş vrea să spun suma, pentru că acest proiect de mare anvergură are două etape de abordare. Prima etapă de abordare este aceea până la kilometrul 50 şi asta va dura un timp, pentru că până acolo există proiect, există analize, iar de la kilometrul 50 până la kilometrul 191, practic până la vărsarea sa în Dridu nu am găsit vreo documentație tehnică. Am discutat şi cu proiectantul care a fost în echipa de proiectare pentru acest mare obiectiv al ţării, dar nu a fost realizat un proiect în această direcţie. Noi acum, practic, o luăm din aproape în aproape şi fiind obiectiv stabilit prin lege trebuie să-l îndeplinim: până la kilometrul 23 să terminăm până în 2027”, a afirmat Daea.
Şeful MADR a reiterat că sistemul de irigaţii este un sector de mare importanţă pe care îl urmăreşte cu foarte mare atenţie.
Proiectul Canalului Siret-Bărăgan
Canalul Siret-Bărăgan este un proiect început în anul 1986, pe râul Siret, între Barajul Călimăneşti şi Lacul Dridu, care urma să aducă apele din râul Siret către câmpurile Bărăganului. Canalul trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri, o lăţime la bază de 20 de metri şi o adâncime de 7 metri. Construirea canalului urma să aducă beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigaţii în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundaţii în lunca Siretului şi utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiţie de 3,5 miliarde de euro. Finalizarea sa ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României.