Atenționările meteorologilor trebuie să îi pună în gardă pe șoferi. Poleiul de sub stratul de zăpada este capcana care îi poate surprinde și pe cei cu mare experiență.
Este însă nevoie de manevre speciale pentru a controla mașina care intră în derapaj, dar mai presus de toate, este nevoie de calm în astfel de momente, spun specialiștii în conducere defensivă.
Specialiștii spun că este o experiență total diferită să conduci pe un drum acoperit de zăpadă și polei. Mașina se comportă nefiresc și este nevoie de manevre aparte pentru evitarea accidenteor.
Titi Aur, instructor de conducere defensivă: ”La cursurile de conducere defensivă facem aceste lucruri, simulăm frânarea de urgență, derapaje ca oamenii să își formeze reflexul, ca oamenii să știe a ce să se aștepte și cum să reacționeze în cazul în care se întâmplă să îi derapeze spatele mașinii.”
În poligon încercăm să vedem ce se întâmplă într-o sitiuație în care din cauza poleiului mașina derapează. Pericolul poate apărea de oriunde.
Un astfel de fenomen îi poate prinde pe picior greșit și pe cei care cred că au o experiență foarte mare la volan.
Cum redresăm mașina pe polei - sfaturile specialiștilor
Viteza redusă și mai ales atenția mărită, trebuie să fie armele șoferilor care circulă în condiții de iarnă.
”Plecăm de acasă dimineața, poate că este puțin umed pe jos, poate fi alunecos. Testăm puțin frâna, să nu avem mașini în față sau în spate. Testăm frâna la un 20 de km pe oră să vedem nivelul de aderență să putem simți, aunecă sau nu alunecă, poate fi mâzgă, poate fi polei, adaptăm viteza.”, a declarat Sorin Bădica.
Într-o situație de pericol pe un drum acoperit cu polei, specialiștii recomandă folosirea frânei de motor, dar manevra trebuie executată corect.
”Calc frâna, calc ambreajul, schimb în treapta a doua dar frâna trebuie în continuare să rămână acționată și este posibil să simt cum mă ajută frâna de motor.”, mai spun specialiștii.
Și pregătirea mașinii pentru sezonul rece este extrem de importantă, mai ales cauciucurile de iarnă.
În plus, este bine ca în permanență să avem în portbagaj rezerve de apă și haine mai groase pentru orice situație neplăcută.