Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cum funcționează căile ferate solare? Un startup-ul primește undă verde pentru un proiect pilot în Elveția

Start-up-ul elvețian Sun-Ways a primit undă verde pentru un proiect pilot de trei ani în cantonul vestic Neuchâtel, lucrările urmând să înceapă în primăvara anului 2025.

Pe măsură ce criza climatică ne cere să accelerăm tranziția energetică a Europei, dezvoltatorii au descoperit un nou potențial în suprafețele neobișnuite.

Marginile drumurilor, rezervoarele și fermele găsesc spațiu pentru sistemele solare, iar alte companii experimentează adăugarea de elemente fotovoltaice și pe traversele de cale ferată.

Dar Sun-Ways este prima care brevetează un sistem detașabil, cu ajutorul EPFL, institutul federal elvețian de tehnologie din Lausanne.

„Aceasta va fi prima dată când panourile solare vor fi instalate pe o cale ferată pe care trec trenuri”, a declarat Joseph Scuderi, CEO al Sun-Ways, pentru SWI swissinfo.ch.

Inovația detașabilă este una crucială, deoarece șinele de cale ferată trebuie să fie curățate din când în când pentru lucrări esențiale de întreținere.

Cum se adaugă panourile solare pe șine?

Compania elvețiană va utiliza un sistem mecanic pentru a-și instala panourile solare detașabile.

Un tren dezvoltat de compania elvețiană de întreținere a căilor ferate Scheuchzer va călători de-a lungul șinelor, așezând panouri fotovoltaice pe parcurs. Este „ca un covor derulat”, spune Sun-Ways.

Trenul special conceput utilizează un mecanism cu piston pentru a desfășura panourile de un metru lățime, preasamblate la o fabrică elvețiană. Acesta susține că poate instala până la 1 000 m2 de panouri solare pe zi.

A fost un drum anevoios până la obținerea aprobării din partea autorităților. Anul trecut, Oficiul Federal al Transporturilor a respins cererea ca măsură de precauție, dar după zece luni de construcție și testare a prototipurilor, Sun-Ways a obținut autorizația de a începe aplicarea tehnologiei pe o linie deschisă din Neuchâtel.

Cum va funcționa sistemul

Pe parcursul unei faze de testare de trei ani, 48 de panouri vor fi adăugate pe o secțiune de 100 de metri de cale ferată exploatată de transN, compania de transport public a cantonului, la un cost de aproximativ 585 000 CHF (623 000 EUR).

Electricitatea produsă de sistemul fotovoltaic va fi introdusă în rețeaua electrică și va fi utilizată pentru alimentarea locuințelor, deoarece introducerea acesteia în operațiunile feroviare ar fi un proces mai complicat.

Câtă energie ar putea produce panourile solare de pe liniile de cale ferată?

Start-up-ul are ambiții mari pentru ecoinovarea sa. Teoretic, panourile ar putea fi instalate pe întreaga rețea feroviară elvețiană, lungă de 5 317 kilometri. Celulele fotovoltaice ar acoperi o suprafață de aproximativ 760 de terenuri de fotbal.

Evident, nu ar avea sens să extindem covorul solar în tuneluri.

Sun-Ways estimează că rețeaua feroviară națională ar putea produce un terawatt-oră (TWh) de energie solară pe an, echivalentul a aproximativ 2 % din consumul total de energie al Elveției.

În afara Elveției, compania este implicată în proiecte similare planificate în Spania, România și Coreea de Sud.

„Există peste un milion de kilometri de linii de cale ferată în lume. Credem că 50 % din căile ferate din lume ar putea fi echipate cu sistemul nostru””, a declarat anul trecut co-fondatorul Sun-Ways, Baptiste Danichert, pentru SWI Swissinfo.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE