Furtul de cupru întârzie mii de trenuri și provoacă daune de milioane de euro infrastructurii feroviare din întreaga Europă.
Poate vă întrebați de ce hoții care fură un metal ar putea produce atâtea daune încât să oprească circulația trenurilor. Ei bine, pentru că trenurile nu pot circula deloc fără cupru.
Acesta este componenta esențială a unor elemente precum cablurile de semnalizare, firele de împământare și liniile electrice. Fără ele, trenurile nu au energia sau comunicațiile necesare pentru a funcționa.
De ce vor hoții să fure cupru?
O tonă de cupru putea fi vândută la o instalație de reciclare a metalelor din Marea Britanie pentru aproximativ 6 600 de lire sterline (7 726 de euro) în luna martie a anului trecut, potrivit unui raport al Grupului parlamentar britanic al tuturor partidelor privind furtul de metale. În timp ce hoții ar putea să nu fie capabili să vândă bunurile furate la un site oficial de reciclare, este posibil să o facă la depozite de fier vechi mai informale.
Având în vedere că se preconizează că prețul cuprului va crește în următorii doi ani, operatorii feroviari sunt îngrijorați de faptul că furtul de cupru va deveni și mai popular.
Aceștia caută să își sporească apărarea, iar mai multe țări europene au recurs chiar la tehnologia ADN pentru a învinge hoții.
Așadar, cât de mare este problema furtului de cupru pe căile ferate din Europa și ce putem face mai exact pentru a o opri?
Unde în Europa este furtul de cupru o problemă mare?
Dimensiunea problemei este dezvăluită de datele furnizate de unii dintre cei mai mari operatori feroviari de pe continent.
Apetitul pentru cupru a făcut ca trenurile britanice să fie întârziate timp de 84.390 de minute în anul financiar 2022/23, la un cost de 12,24 milioane de lire sterline (14,33 milioane de euro), arată cifrele publicate pentru Euronews Travel de Network Rail.
În Germania, au existat 450 de cazuri de furt de metal pe căile ferate operate de Deutsche Bahn, ne-a declarat un purtător de cuvânt al companiei feroviare. Acest lucru a afectat 3.200 de trenuri care au avut întârzieri totale de 40.000 de minute și a costat Deutsche Bahn 7 milioane de euro.
Operatorul francez SNCF a declarat că peste 40.000 de trenuri au fost afectate de furtul de metale în cele mai recente cifre din 2022, cauzând pierderi de peste 20 de milioane de euro.
Ce fac companiile feroviare pentru a combate furtul de cupru?
Deși cifrele implicate sunt semnificative, acestea au scăzut masiv în ultimii 10-15 ani. Deutsche Bahn spune că în Germania cazurile au scăzut cu aproximativ 85%, de la 3 200 în 2013 la 450 în 2023.
Dar abordarea acestei infracțiuni are provocările sale.
Șinele și infrastructura feroviară sunt, desigur, răspândite în diferite țări și trec prin zone îndepărtate. Acest lucru face dificilă monitorizarea și prinderea hoților în acțiune.
În ultimii ani, companiile au sporit cooperarea cu poliția și au folosit CCTV și drone pentru a îmbunătăți securitatea.
Mai mulți operatori, printre care Network Rail, SNCF și Deutsche Bahn, au apelat chiar la tehnologia ADN pentru a opri hoții.
Selectamark plasează pe cablu un marker sintetic de ADN care face posibilă identificarea acestuia. Acest lucru poate ajuta poliția să facă legătura directă între un hoț și un anumit furt. De asemenea, folosește unsoare cu un marker ADN care poate fi transferat la o persoană dacă aceasta îl atinge, care rezistă săptămâni întregi pe piele, nu poate fi spălat și poate fi văzut la lumina UV. Companiile feroviare amplasează apoi indicatoare care anunță că se utilizează produse ADN, ceea ce poate descuraja potențialii hoți.