La nivel internațional, în ultimii ani, specialiștii în neuroștiințe au dezvoltat proiecte în cadrul cărora studiază felul în care creierul uman reacționează la stimuli precum: muzica, arta vizuală, aromele sau la combinația celor trei.
Concert de artă imersivă, la București
Mai exact, publicul care participă la un concert susținut într-un spațiu imersiv poate trăi o experiență multisenzorială. Un astfel de concert a avut loc și la București.
Imaginile pe care le vedeți sunt parte dintr-un spectacol de artă imersivă. Vorbim de fapt despre proiectul muzical „L'heure bleue” - „Ora albastră”, un concept inovator care și-a propus să schimbe percepția despre cum poate fi trăită experiența unui concert de muzică clasică.
Proiecții ale unor picturi celebre
Alida Mocanu, jurnalistă Euronews: Vor fi proiecții ale unor picturi celebre, la fel cum vor fi interpretate la vioară și pian partituri aparținând unor compozitori faimoși. Totul poartă semnătura unui experiment, o îmbinare între muzica clasică și neuroștiințe.
Concertul esteun proiect al Festivalului SoNoRo și îi are ca protagoniști pe violonistul Răzvan Popovici și pianista Diana Ketler. Experiența multisenzorială la care participă publicul este inspirată din perioada „orei albastre”, adică perioada crepusculului, aceea care a fost și este, pentru artiști, o sursă de inspirație pentru a crea.
„N-am fost niciodată la un așa concert”
Răzvan Popovici, violonist: Trebuie să mărturisesc că, la prima repetiție, m-am simțit ca un caracter din Tim Burton și Alice în Țara Minunilor. Sunt fascinat de posibilitățile acestea, știm cu toții că muzica pe care o vom interpreta, marea muzică nu are nevoie de proiecții video, de imersiv ș.a.m.d. Dar ce cred eu că am reușit să creăm este ceva unic, ceva car și pe noi artiștii ne stimulează într-un mod neașteptat. Cu siguranță publicul va ieși de aici spunând: „N-am fost niciodată la un așa concert”. Cel puțin asta este dorința noastră.
Diana Ketler, pianistă: Pentru public, este o experiență incredibilă. Pentru noi, înseamnă că trebuie să ne concentrăm de două ori mai mult. Pentru că sunt aceste imagini care îți distrag atenția, sunt multe lucruri frumoase la care să te uiți în jur.
Experiența pe care o are publicul este multisenzorială
Florin Piscociu, psiholog, director executiv Asociația MindLIfeLine: Am așezat lucrurile astfel încât să putem vorbi nu numai de o experiență vizuală, nu numai de o experiență auditivă, prin muzică, ci și de o experiență olfactivă.
Experiența olfactivă constă în eliberarea unor cantități controlate de arome, în timpul concertului. Astfel, experiența pe care o are publicul este multisenzorială și are la bază studii științifice, fiind realizată în colaborare cu specialiști în neuroștiințe.