Șoferii loviți în trafic de cei cu asigurare la Euroins, firmă intrată în insolvență acum două săptămâni, riscă să nu fie despăgubiți. Unele service-uri auto refuză să îi ajute, pe motiv că și-ar recupera foarte greu banii de la stat. Există, însă, și o veste bună, dar cu ceva costuri în plus: o asigurare suplimentară, prin care asigurătorul va plăti pagubele, în caz de accident.
În urmă cu o lună, înainte ca Euroins să intre în insolvență, Emilia circula pe un drum cu prioritate din județul Ilfov, iar un șofer asigurat la această companie i-a tăiat calea.
Emilia, șoferiță: ”Bară stânga, far stânga, aripă stânga sunt lovite. M-ar costa reparația undeva la 1500 de euro. (Reporter: Ai vorbit cu un service?) Da, am vorbit înainte să intre Euroins în insolvență, mi-au zis că mă ajută, am deschis dosarul, dar acum nu se mai poate.”
În situația Emiliei sunt mulți șoferi nevoiți să facă reparații pe baza unei polițe Euroins. EI se plâng că nu îi primește nimeni, povestesc brokerii de asigurări.
Dan Barbu, președinte Asociatia Societatilor de Service Auto Independente: ”Noi nu mai avem bani. Trebuie să înțelegem foarte bine subiectul. Atâta timp cât reparația se plătește, Doamne ferește, nu refuzăm pe nimeni. Problema noastră e că avem de recuperat bani pe urma falimentului City, acum avem de pe urma Euroins și suntem blocați. Nu putem să ne angajăm la o reparație pe care să o încasăm de la FGA peste doi, trei, cinci ani.”
La sfârșitul lunii trecute, înainte ca Autoritatea pentru Supraveghere Financiară să decidă retragerea autorizației de funcționare a Euroins, societatea avea acorduri încheiate cu peste 1000 de service-uri auto.
Assen Christov, președinte Eurohold: ”Nu au refuzat niciodată cerințele clienților noștri până pe 17 martie.”
Totuși, există soluții. Putem alege să plătim în plus la polița RCA pentru a cere despăgubiri de la propriul asigurător. Se numește clauză de decontare directă și, potrivit ASF, doar 6% dintre șoferii din România plătesc pentru această protecție suplimentară.
”Tariful de decontare directă este stabilit de fiecare asigurător și el variază între 60 și 400 de lei pe an. În momentul în care ești asigurat Euroins și tu ai clauză de decontare directă, asiguratorul propriu poate plăti reparația la service fără probleme”, spune Marius Constantinescu, broker de asigurări.
Ce opțiuni au clineții Euroins în caz de accident
Dacă ești lovit de un șofer cu asigurare Euroins ai 3 opțiuni pentru reparația mașinii:
1. Plătești un service auto din fonduri proprii și ceri înapoi banii de la Fondul de Garantare al Asiguraților pe baza facturilor doveditoare
2. Găsești un service care să-ți repare mașina avariată, faci apoi cerere la FGA să plătească despăgubirile în contul service-ului care a făcut reparațiile.
3. înainte de efectuarea reparațiilor, ceri plata despăgubirilor direct la FGA. Fondul va calcula într-un program specializat la cât se ridică daunele și îți va achita suma.
Șoferii păgubiți pot depune deja cereri de plată la FGA, însă, potrivit legii, instituția nu poate începe plățile mai devreme de începutul lunii mai. Cererile se vor rezolva în ordinea în care au fost depuse, promit autoritățile. Atât păgubiții, cât și reprezentanții service-urilor atrag atenția că Fondul are încă de făcut plăți vechi, din momentul falimentului City Insurance de acum un an.
Euroins avea, în momentul retragerii autorizației, peste 2 milioane și jumătate de șoferi asigurați.