Ce se întâmplă atunci când combini puterea inteligenței artificiale cu sutele de cai putere ale unor mașini de curse? O întrecere unică în lume, în care pe circuit concurează mașini complet autonome. Euronews România a participat la evenimentul din cadrul Consumer Electronics Show și astfel putem vedea cum s-a descurcat inteligența artificială la peste 240 de kilometri pe oră.
Aceste mașini par normale pentru standardele competiției Indy Car. Asta până când, la o privire mai atentă, descoperi că nu au pilot. Cel puțin nu unul uman.
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews: „Știm cu toții măcar de la tv cum ar trebui să arate o mașină de curse. avem una reală, dar are o particularitate: unde ar trebui să vedem pilotul mașinii, vedem doar tehnologia care găzduiește pilotul AI și care are toate informațiile pentru a face exact ce vedeți pentru a conduce la peste 200 de km.”
Inteligența artificială redefinește sporturile auto
Mașinile sunt produsul a ani întregi de muncă din partea celor mai strălucite minți din universități americane și europene. Mașina celor de la Perdue a avut un duel intens pe circuit cu cea a echipe AI Racing Tech.
Chiar dacă pe circuit au terminat pe locul secund, datele colectate și experiența tinerilor ingineri este de neprețuit.
Dr. Manuel Mar, Universitatea Perdue: „Programăm mașina, facem antrenamente pe circuit, în teste avem control complet asupra mașinii, dar de îndată ce suntem în cursă, noi nu mai atingem nimic. Toate comenzile mașinii sunt controlate de computer. Când suntem în cursă, nu avem niciun control asupra mașinii.”
Sunt însă și echipe care abia s-au alăturat competiției. Cei de la Caltech au dezvoltat o mașină în mai puțin de un an și au intrat în cursă cu rezultate remarcabile. Brusc, ideea unei competiții internaționale în care să fie implicate doar mașini controlate de AI nu mai pare atât de science-fiction.
Dr. Soon-Jo Chung, Caltech: „Noi simulăm cursa și folosim o parte dintre informațiile pe care le obținem, dar atunci când testăm în simulator, totul merge perfect. Ca orice simulare. Dar nu avem acum condiții meteo perfecte din cauza vântului ca acum. Acestea au fost condiții foarte dificile din cauza vântului.”
Indy Autonomous Challenge a anunțat și faptul că, începând cu 2025, competiția trece oceanul în Europa. Mai exact în Belgia, asta după ce, în ultimii ani, provocarea a fost acceptată de mai multe universități de pe bătrânul continent care vor și ele să guste din întrecerea ce combină știința cu puterea mașinilor de cursă