Nu mai puțin de 230.000 de metri pătrați de spații expoziționale. Sau, așa cum le place americanilor să măsoare lucruri, echivalentul a 32 de terenuri de fotbal.
În epicentrul lumii tehnologiei, branduri de pe întreg mapamondul au venit să arate ce au mai bun în materie de inovație.
Timp de patru zile la început de an, Consumer Electronics Show pune în fața curioșilor și camerelor de filmat roboți umanoizi, mașini inteligente și, în general, tehnologia care revoluționează prezentul și viitorul.
Să spui că ai fost la Consumer Electronics Show și ai văzut tot ce era de văzut ar fi o minciună.
Târgul se desfășoară pe o suprafață atât de mare încât e imposibil ca în doar patru zile să bifezi fiecare expozant. În plus, Vegasul e mare, iar CES are patru locații de bază, care mai de care mai luxoase, în câteva dintre hotelurile și obiectivele arhi-cunoscute ale orașului.
Sfera din Las Vegas, unul dintre obiectivele gazdă ale CES
Sfera din Las Vegas este unul dintre obiectivele care va fi anul acesta gazda CES. Uriașa minge este de fapt un ecran gigant care la exterior este acoperit de ecrane, iar în interior are o sală imensă, de peste 18.000 de locuri, acoperite de o cupolă formată tot din ecrane.
La fel ca în viață însă, contează ce e la interior. Iar luxul afișat în Vegas poate fi bătut doar de inovația tehnologică de la interior.
Pentru al doilea an consecutiv, Euronews ajunge la Consumer Electronics Show și ne așteptăm să vedem cele mai noi tehnologii de la marile branduri, televizoare în mod special electrocasnice care folosesc inteligența arficială.
Roboții, printre vedetele târgului de tehnologie
Nu trebuie să mergi mult printre standuri ca să îți dai seama că, din nou, roboții sunt la putere. De altfel, CES nu este atât de mult despre telefoane sau computere cât este despre acel tip de tehnologie care ne-ar putea lua de pe cap povara muncilor fizice.
El este Digits, un robot capabil să ajute cu muncile grele acasă sau în curând ca „angajat” într-o companie.
Evident roboții sunt foarte importanți în lumea tehnologiei, toată lumea vrea să, nu ne ajută prea mult, nu îi ajută pe cei care cred că rămân fără munca manuală, așa cum face acest robot, arătând că în viitor această muncă va fi preluată șiu noi să ne ocupă de lucruri creative.
”Ne concentrăm pe industriile de producție și logistică și facem gestiune a materialelor în aceste spații. Robotul are două brațe și două picioare pentru a se putea deplasa prin tot felul de spații construite pentru oameni. Puteți observa că nu arată exact ca un om. Este construit pentru a putea face lucrurile pe care oamenii le pot face, dar le putem face în moduri diferite pentru că vorbim despre un robot. Prin urmare, designul picioarelor și al mâinilor funcționează cel mai bine pentru a căra acești paleți grei și pentru a se apropia de rafturi și benzi transportoare, dar putem face totul folosind o geometrie diferită”, a declarat Pras Velagapudi, inginer.
Prin urmare, nu trebuie să vă faceți prea multe griji: roboții nu vin să ne subordoneze. Ba dimpotrivă: cei care vin, sunt foarte stilați, așa cum este acest robot produs de o companie franceză. De altfel, Franța are o participare masivă la CES și zeci de standuri în care antreprenorii de Hexagon își prezintă produsele.
Îmbrăcat cu stil, așa cum îi stă bine oricărui francez, l-am găsit pe robotul Reachy împărțind flori pe culoare.
Reachy știe să joacă inclusiv șah. Scopul lui este unul academic, dar și social: acela de a-i familiariza pe oameni cu roboți, fără a-i speria. Tocmai de aceea, creatorii lui se gândesc că un loc de muncă în domeniul sănătății i s-ar potrivi mai bine decât cel de jurnalist.
”Principalul obiectiv este să avem o punte între cercetarea academică și aplicațiile din lumea reală . Ce ar putea face este să fie programat pentru a căra tăvi, dar mai ușoare de 6kg pentru că greutatea maximă admisă este de 3kg per braț, ar putea duce lucruri dintr-o cameră în alta, iar ceea ce îl avantajează este că oamenii chiar adoră personajul Reachy”, a declarat Mirasha Samantaray, manager de proiect.
Dar să nu credeți că roboții viitorului pot doar să muncească. Unii ar putea chiar să intre în domeniul artistic.
Mobilitatea, o componentă importantă a ediției din 2025
Lăsăm muzica pentru artiști și cei care se pricep și ne delectăm cu mașinile de la Consumer Electronics Show, pentru că mobilitatea este o componentă importantă a acestei ediții.
Evident, nu vorbim despre mașini de serie, ci despre concepte sau automobile echipate așa încât să fie pregătite pentru viitor. Iar viitorul este silențios și, departe de străzile aglomerate.
Mai aproape de nori. Dar dacă vreți să scăpați de toate bătăile de cap, o companie coreeana vine cu soluția ideală pentru traficul aglomerat: o mașină care poate decola direct de pe blocul în care locuiți.
”Am făcut această dronă cu mai multe scopuri. Putem să livrăm lucruri precum echipament de urgență sau resurse sau o putem folosi în domeniul militar. Autonomia aceste drone este de aproximativ 17 km și încă o dezvoltăm pentru a o putea face să zboară mai mult.”, a declarat Cha On Shin, inginer.
Văd că cealaltă este prezentată ca fiind un instrument pentru a zbura? E posibil să vedem așa ceva în viitor? Cea mare? Practic, noi vrem să fie un taxi zburător. Modelul este momentan un prototip.
Am testat însă și un sistem ce simulează integrarea inteligenței artificiale pentru conducătorii auto. AI-ul transmite vibrații și mișcări prin pedalele și volan pentru a semnala pericole sau potențiale probleme.
Dacă mașina nu vă satisface nevoile, putem să treceți la iaht. Și, pentru a-l gestiona, există aplicații inteligente pentru a rămâne în contact cu ambarcațiunea și pentru a o avea pregătită de vacanță oricând, în orice moment.
Tehnologia înseamnă viteză, însă această caracteristică nu este doar o metaforă la Consumer Electronics Show. Pe circuitul de lângă Las Vegas, evenimentul a reunit sutele de cai putere ale unor mașini Indy Car cu puterea de calcul a AI-ului. A rezultat o cursă cu mașini complet autonome. Aceste mașini par normale pentru standardele competiției Indy Car. Asta până când, la o privire mai atentă, descoperi că nu au pilot. Cel puțin nu unul uman.
Mașinile sunt produsul a ani întregi de muncă din partea celor mai strălucite minți din universități americane și europene. Mașina celor de la Perdue a avut un duel intens pe circuit cu cea a echipe AI Racing Tech.
”Programăm mașina, facem antrenamente pe circuit, în teste avem control complet asupra mașinii, dar de îndată ce suntem în cursă, noi nu mai atingem nimic. Toate comenzile mașinii sunt controlate de computer. Când suntem în cursă, nu avem niciun control asupra mașinii. De îndată ce suntem pe circuit, nu mai avem control asupra mașinii, doar dăm comenzi.
Una dintre cele mai mari provocări în acest mediu are legătură cu senzorii și software-ul care trebuie să lucreze la viteze mari și pentru că sunt multe componente de hardware diferite care trebuie să lucreze împreună, multe lucruri pot merge prost. Așa că e un mediu foarte haotic pe care noi trebuie să îl controlăm”, a anunțat Dr. Manuel Mar, Universitatea Perdue.
Sunt însă și echipe care abia s-au alăturat competiției. Cei de la Caltech au dezvoltat o mașină în mai puțin de un an și au intrat în cursă cu rezultate remarcabile. Brusc, ideea unei competiții internaționale în care să fie implicate doar mașini controlate de AI nu mai pare atât de science-fiction.
Indy Autonomous Challenge a anunțat și faptul că, începând cu 2025, competiția trece oceanul în Europa. Mai exact în Belgia, asta după ce, în ultimii ani, provocarea a fost acceptată de mai multe universități de pe bătrânul continent care vor și ele să guste din întrecerea ce combină știința cu puterea mașinilor de cursă.
Fiți fără grijă însă: la CES, ca jurnalist, te mai și distrezi. Tocmai pentru că poți testa atât de multă tehnologie de ultimă generație, cum ar fi acest simulator auto care imită aproape unu la unu senzațiile dintr-o mașină de curse.
CES 2025 a fost încă o ediție, încheiem în realitatea virtuală, drumurile sunt foarte bune, e perfect să fac asta înainte de a veni în românia, revenim pe autostrăzile pe care se conduce ca și cum ar fi un circuit chiar dacă nu este.