Trenitalia a fost desemnat cea mai bună companie feroviară din Europa. Operatorul italian a obținut un scor de 7,7 pe o scară de la 1 la 10. În schimb, Eurostar, operatorul trenurilor de mare viteză care fac legătura între Londra şi Paris prin tunelul de sub Canalul Mânecii, se află pe ultimul loc, arată un clasament realizat de ONG-ul Transport & Environment, care a evaluat 27 de companii în funcție de mai multe criterii.
În acest top, Trenitalia este urmat de operatorul elveţian SBB şi compania cehă RegioJet. Pe locul patru se află operatorul austriac ÖBB, urmat de grupul francez SCNF. De asemenea, CD, Renfe, Italo, VR, SJ şi CFR au obținut un scor total de 6,1, relatează agenția France Presse, citată de Agerpres.
Compania feroviară română s-a situat pe locul 11 în clasamentul Transport & Environment.
Potrivit autorilor studiului, companiile SNCB, GWR, CP și Avanti oferă cele mai bune politici de compensare în Europa, în timp ce BDZ, CFR, SBB, Snälltåget și ZSSK au cele mai puțin favorabile politici.
- România aleargă după tren. La întrebarea ”de ce România a pierdut trenul?” premierul spune: ”Pentru că n-am fost serioși”
- Cea mai veche linie ferată din țară ar putea fi închisă complet - următorul episod din campania ”România pierde trenul”
- România pierde trenul. În țara podului rupt, trenul ocolește de 19 ani
CFR, printre companiile feroviare din Europa care mizează pe trenuri de noapte
Studiul Transport & Environment arată că jumătate dintre operatorii feroviari oferă servicii de trenuri de noapte
La nivel european, a fost constatată o revitalizare a trenurilor de noapt în ultimii ani. Numărul trenurilor de noapte a scăzut brusc, iar în unele țări, cum ar fi Spania, acestea au dispărut complet. Acest lucru limitează posibilitatea de a călători noaptea pe distanțe lungi, cum ar fi de la Franța la Portugalia.
Autorii studiului susțin că operatorul austriac ÖBB și operatorul român CFR ies în evidență în privința revitalizării trenurilor de noapte cu 29 și, respectiv, 21 de linii.
Prin comparație, Deutsche Bahn, cel mai mare operator feroviar din Europa, se clasează pe locul 16, urmat de operatorul ungar MAV, în timp ce operatorul polonez PKP este pe locul 13.
Cele mai bune companii feroviare din Europa, la capitolul calitate-preț
Prima concluzie a studiului T&E este că „preţul ridicat nu garantează şi calitatea serviciului”.
De exemplu, Eurostar practică preţuri de două ori mai mari decât media europeană şi se situează pe locul 27, adică ultimul în clasamentul T&E. Autorii studiului au remarcat că o fiabilitate sub medie (14 din 27), absenţa opţiunilor de îmbarcare pentru biciclete şi performanţe puţin peste medie nu compensează preţurile ridicate practicate de Eurostar, notează sursa citată.
„O dezvoltare a concurenţei pe liniile Eurostar, prin intrarea altor operatori feroviari, ar putea să forţeze compania să îşi reducă preţurile”, a afirmat Victor Thévenet, coordonatorul studiului.
În schimb, Trenitalia şi compania austriacă ÖBB oferă cel mai bun raport calitate-preţ din Europa, susţine Transport & Environment.
Țara cu cel mai punctual operator din Europa
ONG-ul a evaluat o serie de opt criterii pentru a realiza acest clasament al companiilor feroviare cu privire la legăturile lor pe distanţe medii şi luni, cel mai important criteriu fiind preţul. De asemenea, au fost luate în calcul fiabilitatea, reducerile disponibile, politicile de despăgubiri în caz de întârzieri, experienţa călătorilor, dacă oferă sau nu curse de noapte şi dacă există locuri pentru biciclete.
„Trenitalia se diferenţiază în funcţie de experienţa călătorului, SBB este cel mai punctual operator din Europa iar RegioJet are cele mai accesibile bilete”, susţin reprezentanții T&E.
ONG-ul subliniază că toate companiile feroviare ar trebui să îşi îmbunătăţească punctualitatea.
„Doar 11 dintre cei 27 de operatori au o punctualitate mai mare de 80%", subliniază Victor Thévenet.
După acest indicator, SNCF se situează pe locul 11, iar Deutsche Bahn, cel mai mare operator feroviar din Europa, se clasează pe locul 25.
Transport & Environment a făcut de asemenea un apel către state să investească în reţelele feroviare pentru a îmbunătăţi fiabilitatea circulaţiei şi a scădea tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare, pentru a putea diminua preţul biletelor. Aceste tarife sunt foarte mari în Franţa, spre deosebire de Italia, unde statul a investit foarte mult în întreţinerea infrastructurii şi garantarea preţurilor moderate.