”Nu este sănătos să avem subiecte ușoare”, spune Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației, după valul de reacții din partea elevilor, profesorilor și părinților, în urma simulării pentru evaluarea națională la matematică.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Nu știu dacă e sănătos să vorbim despre subiecte foarte ușoare sau dacă e bine să avem subiecte ușoare și, oricum, e discutabil. Nu veți găsi niciodată unanimitate în părerile profesorilor de matematică, cu privire la nivelul de dificultate. Unii vor spune că sunt ușoare, alții că sunt grele.
Orice subiect la examenele naționale trebuie să îndeplinească anumite condiții, a transmis secretarul de stat. Acestea trebuie:
- Să respecte programa.
- Să aibă un nivel de dificultate crescător – de la subiecte ușoare, care să reflecte competențe de bază, până la subiecte care trebuie să facă diferența între un elev bun și un elev foarte bun.
- Să poată fi rezolvate de un elev mediu, în intervalul de timp de două ore, cât e alocat examenului.
”Din punctul nostru de vedere subiectele date la simularea examenului de matematică respectă toate aceste condiții”, a susținut Sorin Ion.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Vorbim despre o simulare și noi pregătim examenul din toate punctele de vedere: din punct de vedere tehnic, din cel al obișnuirii copiilor cu atmosfera de examen, dar și din punct de vedere al calibrării subiectelor.
Să nu uităm că de anul acesta putem să facem analize foarte amănunțite pe rezultatele evaluării, pentru ca avem la dispoziție platforma digitalizată de evaluare. Acolo vom putea vedea cât la sută dintre elevii noștri au răspuns la subiectul considerat foarte greu. Ceea ce e important este ca rezultatele să se încadreze într-o curbă de distribuție normală, o curbă a lui Gauss, pentru că nu toți elevii vor lua nota 10, așa cum nu toți vor lua nota 4.
Sorin Ion susține că nu toate subiectele la simulare trebuie să fie ușoare, deoarece ar complica ierarhizarea elevilor pentru admiterea la liceu.
”Nu aș pune o ștampilă pe subiecte că sunt grele sau că sunt ușoare. Sunt așa cum trebuie să fie niște subiecte de examen național. Nu este nimic din afara programei școlare. Subiectele sunt calibrate pe activitatea de la curs. Întotdeauna la un examen trebuie să existe un subiect-două care să facă diferența între copiii excepționali, cei buni și foarte buni și lucrul acesta se întâmplă.
Dacă toate subiectele ar fi ușoare, ierarhizarea elevilor pentru admiterea la liceu ar fi foarte complicată. O evaluare la care toți copiii ar lua nota 10 nu mai este evaluare.”
Este nevoie ca elevul să facă meditații pentru a ajunge la un liceu bun?
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: În mod normal, ceea ce se face la școală trebuie să fie baza pregătirii. Meditația e o chestiune la decizia părintelui, un mod prin care acesta simte că a făcut totul pentru copilul lui. La parcurgerea integrală a programei școlare în timpul orelor de curs toate temele care au fost prezentate sau care au fost abordate prin subiectele de la simulare se parcurg. Nu trebuie să ne gândim că vom calibra niște subiecte pe pregătirea suplimentară. Subiectele sunt calibrate pe pregătirea de la clasă.
La proba de Matematică a fost înregistrată o prezență de 92,8%, adică peste 163.000 de elevi. Zece dintre ei au fost eliminați în urma unor tentative de fraudă.