Elevii de clasa a opta au susținut simularea la matematică pentru evaluarea națională, însă subiectele i-au surprins chiar și pe profesori.
Au fost, în total, 18 exerciții. Primul conținea cinci subpuncte de tip grilă și unul în care ei trebuiau să răspundă cu adevărat sau fals. Tot tip grilă a fost și subiectul al doilea, unde aproape toate punctele au fost de geometrie.
Rezolvarea subiectelor la matematică. Profesor: "Sunt extrem de surprins de nivelul de dificultate"
Subiectul al treilea presupunea două probleme de logică, unde se cereau "rezolvările complete", urmate de alte probleme de algebră și geometrie.
În direct la Euronews România, profesorul Alin Munteanu a explicat cum se rezolvă subiectele și cum privește el dificultatea lor.
Alin Munteanu, profesor matematică: "Sunt extrem de surprins de nivelul de dificultate al subiectelor. Din punctul meu de vedere, geometria a fost extrem de grea, indiferent că vorbim de partea de grilă, mai ales la subiectul al treilea.
Ceea ce pot să afirm cu tărie este că s-a uitat că generația celor de clasa a VIII-a a trecut prin doi ani de pandemie, în care a făcut școală online. Iar din punctul meu de vedere, nivelul de dificultate, indiferent cât de pregătit ar fi fost un elev de clasa a opta pentru această simulare, i-a creat dificultăți în a se încadra în timpul alocat, de două ore.
După ce am văzut subiectele, am fost uimit. Un exemplu a fost inclusiv la subiectul 1, unde a fost problema cu numărul de elevi. Inclusiv redactarea subiectului a creat probleme, pentru că, la elevii care aveau nota 8 pe acel grafic, a fost pus un punctuleț deasupra, care să afirme că, de fapt, la culoarea albastră, aveam numărul de elevi.
Uitați-vă că punctulețul de deasupra notei 8 se află în dreptul numărului de 7 elevi. O bună parte din elevi, doar pentru că au fost induși în eroare de acest punctuleț care exprimă construcția diagramei, au calculat aici cu 7 elevi, în loc de 5 elevi, care este baremul de număr de elevi pe care ni-l arată diagrama.
Afirmația, over all, este falsă, dar aici trebuie să calculeze câți elevi au obținut nota 4, câți au obținut nota 5, nota 6 și apoi își dădeau seama despre caracterul fals sau adevărat al afirmației.
La problema cu cercul, subiectul 2, problema 5, vă spun sincer că, la clasă, profesorul de matematică, în momentul în care predă cercul, nu insistă sub nicio formă pe tangentele exterioare. Se predă doar o oră. Tangentele unui cerc, duse dintr-un punct exterior.
Și aveam aici faptul că cele două raze ale cercului sunt perpendiculare pe tangentele dintr-un punct exterior, au dimensiune 3, distanța îmi spunea că este egală cu 6 și atunci aici îmi ieșea un unghi de 30 de grade, ceea ce înseamnă că acest unghi ieșea din faptul că trebuia să aplic reciproca teoremei unghiului de 30 de grade. Adică cumva să mă scarpin așa, față de nivelul clasic de predare.
Aici intervenea clar pregătirea suplimentară a elevilor, nicidecum ceea ce se făcea la clasă. Mai putea fi rezolvată cu ajutorul funcțiilor trigonometrice, însă nu prea sunt prietenoase aceste funcții trigonometrice pentru elevii de clasa a VIII-a. Din punctul meu de vedere, toată geometria a creat probleme.
Sincer, nu știu de ce au abordat un astfel de nivel de dificultate. Poate colegii mei au considerat că această generație este extrem de pregătită. Din punctul meu de vedere, nu sunt, îi văd la clasă zi de zi, îi văd și în particular și am mari dubii că rezultatele vor fi pe măsura așteptărilor.
Asemănarea triunghiurilor este un capitol care este total neprietenos elevilor de clasa a VIII-a. Dacă vă uitați și la problemele de geometrie de la grilă, ele sunt probleme teoretice, în care au avut foarte puține calcule de făcut, cât demonstrații, cum au fost obișnuiți în anii precedenți cu subiecte grilă. Din cele 12 grile, cel puțin 10 le făceai în minte, nefiind necesar intervenția pe ciornă. Doar la două dintre ele era necesar rezolvarea pe ciornă. De data asta au avut nevoie de cel puțin două-trei ciorne să rezolve grilele, ceea ce este atipic pentru anii precedenți."
Rezultatele finale vor fi anunțate pe 23 februarie.