Probabil că știți foarte bine despre termenul de „greenwashing” - atunci când companiile fac afirmații înșelătoare cu privire la acreditările lor de mediu.
Dar, pe măsură ce publicul se informează mai mult, practica devine din ce în ce mai sofisticată.
Companiile de la Ryanair la Shell au fost reclamate în ultimele luni pentru că au făcut afirmații false sau nefondate cu privire la impactul lor asupra mediului.
Acum, companiile de marketing găsesc noi modalități de a trage perdeaua peste ochii consumatorilor. Iar noile strategii necesită un vocabular nou, astfel încât să le putem spune.
De la trecerea la verde la greenhushing, think tank-ul financiar non-profit Planet Tracker a identificat șase tipuri insidioase de „greenwashing” pe care trebuie să le urmăriți . Iată care sunt acestea și cum să le depistați.
Ce este greencrowding?
Greencrowding presupune ascunderea într-un grup și deplasarea cu viteza celui mai lent care adoptă politicile de sustenabilitate.
Planet Tracker oferă Alliance to End Plastic Waste (AEPW) drept exemplu. 65 de companii s-au înscris la alianța globală, al cărei obiectiv pretins este „pune capăt deșeurilor de plastic din mediu și să protejeze planeta”.
Dar nu totul este așa cum pare.
Membrii variază de la giganți Big Oil precum ExxonMobil și Shell până la companii de ambalare din plastic precum Sealed Air și nume cunoscute precum PepsiCo. Opt dintre primii 20 de producători de deșeuri din plastic de unică folosință fac parte din AEPW.
Majoritatea membrilor se află și în Consiliul American de Chimie (ACC), care a făcut lobby pentru a slăbi tratatul global al ONU privind poluarea cu plastic.
Atât AEPW, cât și ACC se concentrează pe reciclarea și recuperarea plasticului , mai degrabă decât să abordeze problema la sursa: producția. La nivel global, doar aproximativ nouă la sută din plastic este reciclat cu succes. Și chiar dacă obiectivele de reciclare ale AEPW sunt neglijabile, având în vedere problema poluării globale cu plastic, aceasta nu își îndeplinește obiectivele.
Member companies like @BerryGlobalInc, @DowNewsroom, Amcor, and @ProcterGamble walk a balancing beam when designing more circular yet functional plastic packaging. With industry collaboration and consumer education, we can create more circular systems for plastic packaging. pic.twitter.com/NCd2EGnjot
— Alliance To End Plastic Waste (@EndPlasticWaste) January 12, 2023
Ce este greenlighting?
Greenlighting, într-un context de „greenwashing”, este atunci când o companie evidențiază o caracteristică deosebit de ecologică a operațiunilor sau produselor sale. Această tactică urmărește să atragă atenția de la activitățile dăunătoare mediului desfășurate în altă parte.
Este deosebit de comună în industria auto , unde producătorii prezintă avantajele vehiculelor lor electrice, care reprezintă adesea o parte foarte mică din producția lor.
De exemplu, vehiculele cu emisii zero au reprezentat doar 0,2% din vânzările totale ale Toyota în 2021 - cea mai mică proporție din primii 10 producători de automobile din lume. InfluenceMap, o bază de date globală de lobby corporativ al climatului, plasează compania pe locul 10 ca cea mai negativă și mai influentă corporație la nivel global.
Cu toate acestea, compania promovează o campanie de sustenabilitate „Dincolo de Zero” , cu titluri precum „Viitorul pare electric”.
Pe site-ul Toyota scrie: „ Zero emisii nu este destinația noastră. Este un alt pas în călătoria noastră de electrificare pentru a depăși barierele și a construi un viitor mai bun pentru toți: dincolo de emisii, dincolo de restricții, dincolo de așteptări și dincolo de bariere.”
De asemenea, TotalEnergies se confruntă în prezent cu controlul pentru tactici de iluminare verde. Grupurile ecologiste susțin că publicitatea publică a majorului petrolier cu privire la investițiile sale ecologice este înșelătoare, deoarece acestea sunt micșorate de suma pe care o investește în petrol și gaze .
Ce este greenshifting-ul?
Greenshifting este atunci când companiile sugerează că cel care face consumul este de vină și transferă vina asupra lor, explică Planet Tracker.
Un exemplu este campania „Cunoaște-ți amprenta de carbon” a BP .
The first step to reducing your emissions is to know where you stand. Find out your #carbonfootprint with our new calculator & share your pledge today!
— bp (@bp_plc) October 22, 2019
Gigantul petrolier a lansat un calculator de carbon și a invitat clienții să-și împărtășească angajamentele pentru reducerea emisiilor. „Primul pas pentru a vă reduce emisiile este să știți unde vă aflați”, se arată într-un tweet.
În același an, BP a cheltuit milioane pentru o campanie de publicitate despre energia sa cu emisii scăzute de carbon și gazul natural mai curat. În realitate, mai mult de 96% din cheltuielile sale anuale erau încă pentru petrol și gaze la acea vreme, potrivit organizației de caritate pentru mediu ClientEarth.
Ce este etichetarea verde?
Etichetarea ecologică este o practică în care agenții de marketing numesc ceva ecologic sau sustenabil, dar o examinare mai atentă arată că acest lucru este înșelător.
Uneori, produsele sunt promovate în ambalaje verzi, cu simboluri ale plantelor sau cuvinte înșelătoare, determinând consumatorii să-și deducă acreditările ecologice. Alteori, afirmațiile nefondate sunt făcute sau deduse pe etichete sau în reclame.
O reclamă pentru marca de detergent de spălat Persil, deținută de Unilever, a fost interzisă anul trecut pentru că a făcut exact acest lucru.
Campania „Kinder to our planet” a mărcii are, de asemenea, o doză sănătoasă de trecere la verde prin chemarea spectatorilor la acțiune. „Pentru ca o schimbare reală să aibă loc, trebuie să ne suflem mânecile și să ne murdărim”, spune vocea peste imagini cu copii care plantează copaci și colectează plastic din ocean.
Dar afirmațiile ecologice ale mărcii au fost cele care au fost criticate. Anunțul prezintă o nouă formulă cu substanțe de îndepărtare a petelor pe bază de plante și sticle reciclate , concluzionand: „Avem doar o singură planetă. Este timpul să ne schimbăm definitiv.”
Q4: Unilever was hit by an ad ban in the UK for greenwashing this week for saying its Persil cleaning product is "kinder to our planet." This is notable because previously, most big brands could get away with this.
— Adweek (@Adweek) August 31, 2022
How will marketers need to adjust their messaging? #AdweekChat pic.twitter.com/9IawgnxDpN
Ce este greenrinsing?
Greenrinsing se referă la o companie care își schimbă în mod regulat obiectivele ESG înainte ca acestea să fie atinse. Prescurtare de la Environmental, Social and Governance, ESG este un set de standarde care măsoară impactul unei afaceri asupra societății, asupra mediului și asupra transparenței și responsabilității acesteia.
Atunci când companiile ratează, reduc sau întârzie aceste obiective de mediu, naște suspiciunea dacă încearcă cu adevărat să le atingă sau pur și simplu le folosesc ca un strat de marketing.
As part of our World Without Waste vision, we’ve also committed to make bottles with an average of 50% recycled content by 2030. And while the majority of our packaging is recyclable, we are working to get to 100% recyclability. Learn more: https://t.co/urniD4mYLq
— The Coca-Cola Co. (@CocaColaCo) September 25, 2021
Planet Tracker oferă ca exemplu unul dintre cei mai importanți poluatori de plastic din lume. Coca-Cola este cunoscută pentru că a ratat și a mutat obiectivele sale de reciclare - și le-a împachetat cu avertismente.
Între 2020 și 2022, compania și-a redus obiectivul de utilizare a materialelor de ambalare reciclate de la 50% până în 2030 la 25%.
Ce este greenhushing?
Greenhushing este atunci când organizațiile aleg în mod deliberat să subraporteze sau să-și ascundă acreditările ecologice sau ESG pentru publicul pentru a evita controlul.
Firmele Greenhushing se pot ascunde sub pretextul de a fi „liniștite, conștiincioase” – luptă fără a striga despre asta. Cu toate acestea, rămânând vagi, ei pot da impresia că sunt mai verzi decât sunt de fapt.
Blackrock și HSBC au fost acuzate de acest lucru în ultimele luni. Firmele de administrare a activelor au retrogradat o serie de fonduri în conformitate cu articolul 9 - investite exclusiv în active durabile - la o categorie conform articolului 8: fonduri care promovează factorii de mediu sau sociali, dar nu trebuie să vizeze un rezultat durabil.