Blocarea accesului în Schengen are costuri masive de mediu pentru România, dar și pentru Uniunea Europeană. Mașinile care așteaptă în vamă zeci de ore sau chiar zile, emană 46 de mii de tone de dioxid de carbon pe an din cauza amânării admiterii României și Bulgariei în Schengen, arată un raport al unei importante companii de consultanță internațională.
Coadă de kilometri încă de dimineață
La ora 08:00 coada de tiruri care aștepta să intre în vama Giurgiu se întindea pe șapte kilometri. Zeci de tiruri așteaptă zi și noapte cu orele pentru a trece frontiera către Bulgaria.
"Mereu, la fiecare cursă, atâtea ore se stă permanent: nouă sau zece ore", spune un șofer.
De cealaltă parte a punctului de trecere a frontierei, la Ruse, șoferii trebuie să aștepte din nou cu orele. Pentru că România și Bulgaria nu sunt în Schengen, toate mașinile sunt controlate de vameși, iar în cazul transporturilor de marfă trebuie verificate și documentele comerciale. Timpul lung petrecut în vamă nu este singura problemă.
Efectele asupra mediului
Pe lângă pierderile pe care le suferă economia, în general, așteptarea din vămile non-Schengen are și efecte asupra mediului, prin emisiile de carbon în atmosferă.
"Volumul anual este de aproximativ 46.000 de tone de CO2, datorat timpilor de asteptare pe care vehiculele le au atât la granița Grecia-Bulgaria, Bulgaria-România precum și Ungaria-România. Un nivel similar de emisii de carbon sunt generate de o capacitate de producere pe bază de cărbune de 56 de milioane de kilowatt oră", explică Bogdan Văduva, partener al unei firme de consultanță.
Poluarea din vama Giurgiu este o realitate de care șoferii sunt conștienți.
"Gândiți-vă numai la poluarea care se creează în zona asta, numai la asta să vă gândiți", spune un șofer.
Toate tirurile, camioanele și autovehiculele de mare gabarit care cu motoarele pornite la coadă. Motoarele emit o mare cantitate de carbon și astfel poluează incredibil de mult toată zona.
Trecerea țării noastre în Spațiul Schengen ar fi însemnat ca toate aceste cozi să dispară și implicit și atmosfera să nu mai fie atât de mult poluată.
Poluarea are un preț. Raportul firmei de consultanță arată că sunt necesari peste 311.000 mii de copaci maturi pentru a capta emisiile de carbon asociate așteptării la frontieră.