Realitatea virtuală începe să câștige teren în liceele tehnologice. Cu bani europeni, modul de predare tradițional este înlocuit cu table interactive și ochelari speciali care-i învață meserie pe elevi, fără manuale sau notițe. Cursurile devin astfel dinamice și interactive, iar tinerii, din ce în ce mai interesați. Deși provocatoare, adaptarea la noile tehnologii pare a fi rețeta succesului într-o perioadă în care piața muncii trece printr-o criză a personalului calificat.
La un liceu cu profil energetic din Constanța, viitorii ingineri ajung în interiorul unui computer cu ajutorul realității virtuale. Cu ochelarii VR la ochi, tinerii ajung să cunoască în detaliu fiecare element, fără să fie nevoie să demonteze carcasa pentru a vedea structura și designul. Noile tehnologii, în mare vogă printre tineri, au fost achiziționate cu bani europeni, prin programul PNRR.
Claudia Nițu - directoarea Liceului Energetic din Constanța: În jur de 100 de mii de euro a costat dotarea acestui laborator, numai cu echipamente fără mobilier.
Reporter: Dacă nu ar fi fost PNRR-ul, ați fi avut cum să dotați un astfel de laborator?
Claudia Nițu - directoarea Liceului Energetic din Constanța: Nu, chiar dacă mai avem sponsori, aceste sume nu se obțin foarte ușor, a fost o oportunitate și de aceea am ales să mai aplicăm pentru un alt proiect PNRR pe care urmează să îl implementăm.
Înființarea laboratorului Smart a dus automat la creșterea interesului pentru școală, mai ales printre elevii pentru care materia predată clasic nu aducea rezultate. Acum, creativitatea le este pusă la încercare cu ajutorul imprimantei 3D și a tăietorului cu laser.
Elevii învață meserii noi
Tot cu ajutorul realității virtuale, elevii reușesc să deprindă și meserii noi, în domenii în care este nevoie de mii de specialiști, cum ar fi industria fotovoltaică.
Alex Buzgan – elev: Chiar dacă nu am văzut un panou fotovoltaic în realitate până acum, acești ochelari m-au ajutat să aflu cum se realizează conexiunile acestora.
Iulian Istrate: Diferența este că într-o carte informația este doar în scris, dar cu acești ochelari traversăm printre câmpuri unde putem vizualiza ceea ce învățăm, în formatul clasic nu prea poți.
Isac Hristache – profesor: Cum ar fi fost dacă nu existau acești ochelari? Cum s-ar fi desfășurat lecția? Mult mai anevoios, ar fi însemnat o planificare, o deplasare în teren, costuri suplimentare, timp, nu ar fi avut facilitatea de a interacționa în teren la nivel de componente, principii de funcționare.
Aproximativ 5 mii de școli din țară au beneficiat până acum de modernizări din banii puși la bătaie de Uniunea Europeană până în anul 2026, în cadrul PNRR pentru digitalizarea procesului educațional.
Pe locul 1 în ceea ce privește înființarea laboratoarelor inteligente finanțate prin acest program se află județul Constanța unde peste 50 de unități de învățământ au obținut fonduri în valoare de peste 3 milioane și jumătate de euro.