Peste o treime dintre profesori spun că nu știu să identifice victimele agresiunilor din școală, iar aproape jumătate dintre elevi nu știu dacă există un consilier cu care să poată vorbi dacă au nevoie, arată un sondaj World Vision România. În condițiile în care în România sunt doar 3.000 de consilieri școlari pentru cei aproximativ 3 milioane de elevi, reprezentanții elevilor propun ca autoritățile să încheie contracte cu cabinete private de psihologie, unde copiii să poată merge gratuit.
Unii dintre consilierii școlari din România trebuie să ajute și până la 2.400 de elevi, într-una sau mai multe școli. Este o luptă pierdută din start, spun specialiștii.
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România: Această cifră de 40% dintre copii ne arată, de fapt, imposibilitatea consilierului de a face față problemelor din școală. Copiii și-au pierdut încrederea, și acolo unde există acest consilier, că el poate să rezolve ceva.
Cazul elevului de 16 ani de la Colegiul Național „Ion Creangă” din București, care a atacat cu cuțitul o profesoară în timpul orei, a șocat societatea.
Discuția în spațiul public a arătat, din nou, că atunci când vorbim despre violența în școli nu există o responsabilitate comună acceptată de toți actorii din educație: autorități, profesori, părinți și elevi.
Soluțiile pentru violența în școli
Andreea Ionescu, președinte ”Părinții cer schimbare”: Părinții cred că ar trebui să accepte că anumite schimbări sunt normale în comportamentul copilului, pe măsură ce cresc, ei își schimbă comportamentul și atitudinea, dar sunt și anumite schimbări care ar trebui să ne dea de gândit, ar trebui să punem mai multe întrebări, ar trebui să vorbim cu specialiști, dacă problema ne depășește, pentru că, da, de foarte multe ori ne depășește.
Cornelia Popa-Stavri, profesor și membru FSLI: Din punctul nostru de vedere, exmatricularea nu este o soluție, dar suspendarea pe o perioadă limitată de timp, cu obligația ca elevul să meargă la investigații privind starea sa de sănătate mintală, fizică, psihică, o evaluare la psihologul clinician și câteva ședințe de terapie psihologică, astfel încât să se echilibreze, foarte multe probleme sunt datorate stresului, poate familiei, poate școlii sau împreună dau această stare de dezechilibru a elevului.
Ariana Dudună, președinte Asociația Elevilor din Constanța: Pe termen scurt, suntem de părere că o soluție ar fi și ca școlile să poată să achiziționeze servicii de consiliere școlară de la anumiți consilieri privați, bineînțeles, în baza unor proceduri legale, de licitație publică. Tocmai pentru că resursa umană la momentul actual nu ne permite să avem un consilier la 300 de elevi.
În cazul de la „Ion Creangă”, anchetatorii spun că elevul a premeditat atacul şi chiar a plănuit modul în care urma să acționeze. El a fost arestat preventiv pentru 30 de zile.