Uniunea Europeană pregătește deja cel de-al 11-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, însă mulți politicieni și oameni de afaceri ruși au ajuns să respingă măsurile.
Pe 29 martie, președintele Vladimir Putin a remarcat că sancțiunile ar putea afecta negativ economia rusă pe termen mediu. Dar alteori, Kremlinul a mai spus că Rusia ar beneficia de restricțiile occidentale, deoarece acestea ar contribui la ”creșterea suveranității sale economice și financiare”.
German Marshall Fund of the United States (GMF) este o organizație politică nepartizană care are scopul de a ajuta la buna cooperare și înțelegere dintre Statele Unite și Europa. Din perspectiva vicepreședintelui și directorului executiv, dr. Ian O. Lesser, există scepticism cu privire la oportunitățile disponibile pentru Rusia.
”Europa de Vest a reprezentat o parte atât de mare a economiei rusești de export și, de asemenea, investițiile sale interne. Și asta, desigur, dacă nu complet întreruptă, este cu siguranță în declin și astfel țara caută în mod clar alternative. De fapt, nu există multe bune”, a explicat acesta.
Rusia și-a îndreptat atenția către Est
Una dintre țintele principale ale sancțiunilor occidentale a fost resursele energetice ale Rusiei. Foarte curând după ce a început invazia Rusiei, UE a căutat să reducă cât mai mult posibil importurile din Rusia.
În martie, șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat că „dependența de petrol și gaze rusești este de domeniul trecutului”. Livrările de gaze din Rusia au scăzut cu 80%, iar UE a reușit să compenseze folosind alte surse.
Kremlinul a susținut că își va compensa propriile pierderi „întorcându-se spre Est” - prin reorientarea exporturilor către China și alte țări asiatice și că va face acele vânzări „în condiții mai favorabile”.
Anul trecut, cei mai mari cumpărători de petrol rusesc au fost într-adevăr China, India și Turcia. India nu cumpărase aproape niciodată petrol rusesc înainte de război.
Experții occidentali privesc însă situația dintr-un unghi diferit. În primul rând, ponderea acestor țări a crescut drastic, în principal pentru că nu au mai rămas alți cumpărători majori.
În al doilea rând, creșterea bruscă a cererii de la aceștia a avut loc în primele luni de la începerea invaziei: noii cumpărători au reușit să pună mâna pe transporturi destinate inițial Occidentului la reduceri uriașe. Cu toate acestea, până la sfârșitul anului 2022, Turcia și-a redus drastic achizițiile.