Uniunea Europeană este pregătită să solicite producătorilor auto ca mașinile ce funcționează cu combustibili sintetici (e-fuels) să fie complet neutre din punct vedere climatic, în condițiile în care Germania a cerut ca autovehiculele ce folosesc benzină sintetică sau biodiesel să fie exceptate de la aplicarea regulamentului prin care vânzarea de mașini noi cu motoarele cu combustie internă va fi interzisă începând din 2035, relatează agenția Reuters.
Toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană începând din 2035 trebuie să nu aibă emisii de dioxid de carbon, potrivit politicii climatice a UE în domeniul auto, asupra căreia statele membre au convenit la începutul acestui an.
Cu toate acestea, Comisia Europeană elaborează un proiect pentru ca vânzările de mașini noi care funcționează doar cu combustibili sintetici să continue după anul 2035, după ce Germania a cerut această derogare.
Proiectul european consultat de Reuters prevede că oficialii de la Bruxelles au în plan să impună condiții stricte pentru mașinile ce folosesc benzina sintetică sau biodiesel, deoarece vor să solicitate ca aceste vehicule să funcționeze cu carburanți complet nepoluanți.
Combustibilii sintetici sunt considerați a fi neutri din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon atunci când sunt produși cu ajutorul emisiilor de CO2 captate, care echilibrează emisiile poluante atunci când combustibilul este ars în motor.
Reglementările ar fi mai stricte decât normele privind combustibilii cu emisii reduse de dioxid de carbon din alte politici climatice ale UE. De exemplu, statele pot folosi anumiți combustibili pentru a îndeplini obiectivele UE în materie de energie regenerabilă, dacă obțin o reducere a emisiilor de 70%, și nu de 100%.
Nici Comisia, nici Ministerul Transporturilor din Germania nu au răspuns solicitărilor de a face public un punct de vedere în acest sens.
Grupul industrial ”eFuel Alliance” a declarat că proiectul ar interzice efectiv noile motoare cu combustie începând din 2035, dacă ar lua în calcul emisiile din întreg lanțul valoric, precum și cele rezultate din producerea de combustibil sintetic.
”Reducerea completă a emisiilor este, așadar, imposibilă”, a afirmat Ralf Diemer, directorul grupului ”eFuel Alliance”, potrivit sursei citate.
Normele incluse în proiect ar constitui un temei juridic pentru ca producătorii de automobile să înmatriculeze un nou tip de vehicul - un automobil cu motor cu combustie care funcționează doar cu combustibili nepoluanți.
Astfel de vehicule trebuie să fie proiectate astfel încât motorul să nu pornească în cazul în care vehiculul este alimentat cu benzină cu emisii de dioxid de carbon, conform proiectului de norme, care ar ar putea fi modificat înainte de a fi publicat în acest an.
Producătorii ar trebui să aplice aceaste reglementări cu ajutorul unor tehnologii precum dispozitivele care urmăresc proprietățile chimice ale combustibilului. De asemenea, aceștia vor trebui să elaboreze norme pentru a se asigura că aceste tehnologii nu pot fi păcălite, se arată în document.