Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Statele UE vor reguli mai puțin stricte pentru noile norme de poluare Euro 7

Statele europene dezbat asupra unui proiect de compromis în așa fel încât să fie impuse reguli mai puțin stricte privind normele de poluare Euro 7 pentru vehiculele cu motoare cu combustie internă, precum și să fie amânată data la care să fie implementate noile reglementări de către producătorii din industria auto, prevede un document consultat de agenția Reuters.

Uniunea Europeană a înăsprit treptat reglementările privind emisiile autovehiculelor odată cu implementarea primelor norme de poluare ”Euro 1” în 1992. În noiembrie 2022, Comisia Europeană a elaborat un proiect privind noile norme de poluare ”Euro 7”.

Producătorii de automobile din UE s-au pronunțat împotriva Euro 7, pe motiv că implementarea acestor norme este prea costisitoare, iar beneficiile pentru mediu ar fi neglijabile. În condițiile în care vânzarea de noi mașini echipate cu motoare termice pe benzină sau motorină nu va mai fi permisă în Uniunea Europeană din 2035, aceștia susțin că ar prefera să investească pentru a crește producția de vehicule electrice.

Spania, care deține președinția semestrială a UE, speră să prezinte proiectul de compromis la Consiliul Competitivitate (COMPET) de săptămâna viitoare, dar statele membre nu au ajuns încă la un acord, au precizat surse diplomatice, citate de agenția Reuters.

Proiectul prezentat de Spania prevede amânarea termenelor de punere în aplicare a Euro 7 de la jumătatea anului 2025 pentru autoturisme și de la jumătatea anului 2027 pentru camioane. Autoturismele și camioanele de mici dimensiuni vor trebui să se conformeze acum doar la 24 de luni de la intrarea în vigoare a regulamentului și la 48 de luni pentru autobuze și camioane de peste 3,5 tone.

Statele care vor relaxarea normelor Euro 7

Franța, Italia și Cehia se numără printre cele opt țări care fac presiuni pentru a relaxa limitele privind noxele în industria auto. În proiectul legislativ este menționat că unele țări UE au solicitat aplicarea unor reguli mai puțin stricte, fără a preciza care sunt acestea.

"Aceste delegații au considerat că raportul dintre costurile investițiilor și beneficiile pentru mediu care decurg din regulamentul propus ar fi disproporționat.

Acestea și-au exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea de dezvoltare semnificativă și la investițiile suplimentare necesare față de sumele deja cheltuite pentru electrificare și la beneficiile globale care vor fi obținute din abordarea propusă” se arată în proiectul de text.

Organizația neguvernamentală ”Transport and Environment” a criticat proiectul, pe motiv că statele membre UE au ”cedat în fața amenințărilor producătorilor de automobile... condamnând oamenii la o stare de sănătate precară și la moarte prematură evitabilă în următoarele decenii”

"În această nouă propunere a președinției spaniole: limitele de emisii pentru mașini au fost relaxate. Nicio modificare a limitelor de emisii pentru autoturisme și furgonete în comparație cu Euro 6, chiar și pentru diesel, situație în care sunt permise mai multe emisii poluante de NOx (oxid de azot) decât în cazul benzinei", au precizat reprezentanții ONG-ului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE