Cea mai nouă dilemă din social media de la noi vizează o posibilă rută aeriană București-Brașov, despre care reprezentanții TAROM au anunțat că ar urma să fie deschisă după ce aeroportul de lângă oraș va fi inaugurat. Dar anunțul a ridicat problema rentabilității unei astfel de rute, mai ales în condițiile în care tocmai recomandările europene spun că, pe distanțe scurte, trenul ar trebui să fie varianta de transport încurajată.
Compania de stat TAROM a anunțat, prin vocea directorului general Mihăiță Ursu, că „putem discuta despre operarea curselor între București și Brașov și retur” în măsura în care Aeroportul va beneficia de toate facilitățile necesare. El a făcut referire la servicii integrate de transport și servicii de tip rent-a-car disponibile pentru viitorii pasageri.
Cum distanța dintre București și Brașov este de aproximativ 180 km, mulți oameni s-au întrebat dacă ruta aeriană ar fi una profitabilă și dacă într-adevăr ar aduce beneficii celor care se deplasează între cele două puncte. Pentru a înțelege mai bine situația, am făcut câteva calcule simple în baza unei situații teoretice în care, în data de 17 noiembrie, la ora 13:00 dorim să plecăm de la sediul Euronews România cu destinația Primăria Municipiului Brașov.
Drumul cu avionul: scump și nu foarte rapid
În condițiile în care anunțul oficial al deschiderii rutei București - Brașov la TAROM nu este nimic mai mult decât o intenție din partea companiei, am scalat la această situație date de pe alte zboruri.
În primul rând, am luat în calcul drumul de la sediul Euronews până la Aeroportul Internațional Otopeni, dar și faptul că, deși este un zbor intern, este recomandat să ajungi la aeroport cu cu o oră și jumătate sau două ore înaintea zborului.
Apoi am luat în calcul o durată a zborului de aproximativ 30 de minute și drumul de la locația viitorului, Aeroport Brașov-Ghimbav, până în centrul orașului. A rezultat un total de aproximativ patru ore, fără a lua în calcul eventuale întârzieri cauzate de infrastructura aeroportuară sau condiții meteo.
În plus, nici costurile nu sunt de neglijat. Raportându-ne la prețul de 148 de euro al unui zbor pe ruta București - Cluj Napoca, putem presupune că o călătorie cu avionul pe ruta București - Brașov nu ar putea să coste mai puțin de 100 de euro. Adică aproape 500 RON.
Mașina, un coșmar. Trenul, o idee de viitor
Distanța dintre București și Brașov poate fi parcursă și cu mașina, așa cum mulți români o fac zilnic. Totuși, cifrele acestei variante ar putea descuraja. Cu plecare la ora 13:00, Google Maps ne indică faptul că am putea ajunge la destinație chiar și după cinci ore de condus, în funcție de trafic și eventuale evenimente rutiere.
În plus, costurile sunt semnificative. În data de 17 noiembrie, prețul unui litru de benzină standard era 7,2 RON. La un consum mediu de 7 l/100 km, doar costul combustibilului ar fi de aproximativ 100 de lei. În costurile pentru transport ar mai trebui să includem și taxele pentru drumuri sau asigurarea RCA.
În privința trenului, durata călătoriei ar fi de aproximativ trei ore, pentru că drumul cu trenul durează aproximativ două ore și jumătate, iar distanțele până la Gara de Nord și de la Gara Brașov către Primărie pot fi parcurse cu transportul în comun în cel mult 30 de minute.
În plus, trenul vine și cu costuri financiare reduse: un bilet STB costă trei RON, biletul CFR achiziționat online costă 56,3 RON, iar un bilet pentru autobuz în Brașov nu trece de cinci RON.