Campaniile electorale care au început sau stau să înceapă în curând la nivel european vor fi puternic influențate de social media, spun specialiștii. În special tinerii, pentru care TikTok a devenit principala sursă de informare, și nu doar în România. Problemele apar atunci când informațiile sunt de fapt conspirații și idei extremiste care sunt promovate tocmai de către algoritmii platformelor.
Extrema dreaptă, vedetă pe TikTok
Campaniile electorale la nivel european, influențate puternic de social media
Câteva situații au fost analizate de cei de la Politico. Studiu de caz este un politician din Franța în vârstă de 28 de ani, Jordan Bardella, un apropiat al lui Marine Le Pen, care e șefa extremei drepte din această țară. Bardella este cap de listă la alegerile europene pentru partidul din care face parte.
Însă, pe TikTok, acolo unde are peste un milion de urmăritori, mulți dintre ei tineri, Bardella pare să pozeze într-un personaj foarte cool. Totuși, postările lui aproape că nu au nicio legătură cu politica. El se promovează pur și simplu și, din această perspectivă, ajunge să fie un lider foarte important pentru partidul lui.
Cei de la Politico s-au uitat și peste felul în care este abordată promovarea pe TikTok în Parlamentul European în rândul grupurilor din această instituție. Au observat că extrema dreaptă este de departe cea care a înțeles cel mai bine felul în care funcționează această platformă. ID - grupul Identitate și Democrație - are peste 1.3 milioane de urmăritori, de departe cei mai mulți în această zonă. De altfel, în momentul de față, patru din zece utilizatori de TikTok care urmăresc un europarlamentar urmăresc, de fapt, un membru din extrema dreaptă.
Este un lucru important, spun specialiștii, și asta pentru că sunt multe țări care au scăzut vârsta de la care se votează începând cu acest an, așadar adolescenții care deja sunt pe TikTok vor avea drept de vot. În Grecia, adolescenții de 17 ani pot vota, dar sunt alte țări unde vârsta a coborât mai mult:
Țări unde vârsta minimă de votare a fost coborâtă la 16 ani:
- Germania
- Austria
- Malta
- Belgia
TikTok deja are foarte multe probleme cu felul în care gestionează relația celor care produc conținut cu publicul țintă, mai ales dacă vorbim despre minori. În prezent, compania este sub investigație pentru potențiala stimulare a comportamentului adictiv prin intermediul algoritmului și pentru impactul asupra copiilor. Potrivit celor mai recente date, 7.4 milioane de români folosesc TikTok.