Deși e-Factura ar fi trebuit să le ușureze munca celor care administrează firme, oamenii au descoperit erori peste erori, zone din platformă care nu funcționează și... tăcere, atunci când au cerut ajutor.
Radu Hângănuț de la #TheCube a urmărit reacțiile din mediul online în legătură cu ce îi nemulțumește pe oameni.
#TheCube. E-Factura e cu probleme. Multe probleme
Cea mai mare nemulțumire cu privire la acest sistem de transmitere și raportare a facturilor electronic este că... el există, din câte se pare. Toate postările din online duc spre această idee: De ce a fost creat?, alături de alte întrebări cum ar fi: De ce avem nevoie de el? De ce funcționează așa? De ce arată așa?
Iată câteva dintre aceste nemulțumiri exprimate pe rețelele de socializare, de când sistemul a fost implementat și a devenit funcțional. În măsura în care este funcțional.
Un internaut a scris într-o notă ironică: „Este foarte bun sistemul e-Factura! Mă loghez pentru prima dată în Spațiul Privat Virtual (SPV) cu semnătura digitală proprie și mă trezesc că sunt în contul altei persoane. Îi văd datele, documentele, tot. Asta da securitate cibernetică”.
Alții au făcut haz de necaz. După ce în primă fază au fost complet exasperați, au găsit ulterior puterea să facă o glumă.
Alex Ciucă, pe Facebook: „Mie nu mi-a luat decât o jumătate de zi ca să rezolv cam un sfert din problema cu care mă confruntam”.
O altă persoană a făcut o comparație: „E ca la un joc video despre care ai auzit cam cum se joacă. Încerci, greșești, repeți... E muncă de detectiv, de căutări pline de speranță, de citit mult și inutil, de întrebat în stânga și în dreapta, în buna tradiție a relației cu administrația publică”.
Date cheie pentru sistemul e-Factura
- Data în care a fost lansat: 1 ianuarie 2024
- Data la care perioada fără amenzi se încheie: 1 aprilie 2024
- Data de la care amenda va fi de 15% din valoarea facturii: 1 iulie 2024
Cine trebuie să folosească e-Factura
- PFA-urile & ONG-urile
- Cei care lucrează cu statul
- Cei care facturează către persoane fizice
- Agențiile de turism care încasează vouchere de vacanță
Cine nu trebuie să folosească e-Factura? Sunt puține categorii, iar una dintre ele se referă la cei care facturează către persoane juridice din străinătate.
De ce pentru mediul rural e necesar un sistem informatic e-factura mai simplu, cum vrea Ministrul Finanțelor?
Pe scurt, e o întrebare pe care și-o pun până și experții și care duce la și mai multe întrebări.
Expert: „De ce n-ar face o simplificare și la oraș, nu doar la sat?”
Radu Puchiu, expert e-guvernare, la Euronews România: „Realitatea arată că România nu este pregătită pentru acest tip de digitalizare. Nu înseamnă că ea nu trebuie făcută. Însă, nu așa se face digitalizarea, ci se face ținând cont de context și pregătind pașii ținând cont de acest context”.
„De ce să simplifice acum doar la sat și nu și la oraș? Dacă există posibilitatea de simplificare, de ce ANAF-ul n-ar face-o pentru toată lumea? E puțin absurd ca cine nu știe să folosească sistemul să aibă o metodă mai simplă, iar cine știe să îl folosească să se chinuie mai mult. E un mesaj tare ciudat din partea autorităților, deci nu știu exact care e filosofia ANAF în acest sens”.
Niciun sistem nu e perfect din prima și, evident, și e-Factura trebuie îmbunătățit, susține Radu Puchiu, însă faptul că nu ai cui să te adresezi este o problemă.
Expert: Franța a avut o perioadă de cinci ani în care să facă procesul ăsta de adaptare
Radu Puchiu, expert e-guvernare: „De aici și miile de grupuri care au apărut peste tot, pe WhatsApp, pe alte rețele de socializare, în care experți contabili și oameni care s-au lovit de probleme încearcă să se ajute reciproc. Dar nu asta e menirea statului român, să dea o lege și dup-aia să le spună cetățenilor să se descurce”.
„Practic, nu știu cum face ANAF îmbunătățirile, uitându-se pe forumurile pe care discută oamenii? Probabil. Sper, ce să zic”.
„Cel mai util ar fi fost o perioadă de adaptare ceva mai lungă, din care ANAF-ul să învețe și să simplifice acolo unde e cazul (...). Eu am tot dat exemplul Franței mereu, în care a luat o perioadă de cinci ani ca să facă lucrul ăsta și a făcut treptat și pe categorii de întreprinzători, de la cele mari până la cele mici, care sunt abia în 2025-2026 planificate. (...) România scurtează toată această perioadă fiind mai nepregătită. De aici toată neînțelegerea mea și a multora de ce trebuie să ne grăbim când nu suntem pregătiți”.