Mircea Fechet, ministrul Mediului, a vorbit la Euronews România despre sursele de poluare din București, dar și despre măsurile de combatere a poluării care ar putea fi luate și care depind, spune ministrul, de fiecare sursă de poluant în parte. Totodată, Fechet a accentuat faptul că e nevoie de un efort comun, al cetățenilor și instituțiilor responsabile, pentru reducerea poluării în Capitală.
Ministrul Mediului, despre sursele de poluare din București și combaterea lor
Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Avem două săptămâni de când colegii mei de la Agenția pentru Protecția Mediului București înștiințează pe toate canalele noastre de comunicare că avem pe anumiți poluanți, cel puțin, cum ar fi oxizii de azot și particulele PM 2.5, depășiri ale valorilor limită. În tot Bucureștiul. Nu se întâmplă acest lucru localizat, într-o anumită comună sau într-un anumit punct să putem considera că avem un episod de poluare punctuală acolo. Pentru că au fost și astfel de situații, când a fost incendiată o miriște sau au ars alte lucruri care nu ar fi trebuit să fie arse”.
Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Tot ceea ce producem noi în București, că o facem din trafic, că o facem cu încălzirea rezidențială sau cu alte surse de poluare, se adună și aprind toate analizoarele, toți senzorii, toate stațiile de monitorizare a calității aerului, lucru care nu înseamnă doar un aer poluat și un aer mai puțin sănătos, dar ne poate duce și în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, pentru că România are pe rolul Curții niște proceduri de infringement care țin și de calitatea aerului”.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: „Amenda nu rezolvă problema”
Cât despre măsurile de combatere a poluării care ar putea fi luate, ministrul subliniază că ele depind de fiecare sursă de poluant în parte. Totodată, atât Primăria Capitalei, cât și primăriile de sector vor fi amendate în egală măsură dacă legea nu este respectată, asta deși „amenda nu rezolvă neapărat problema”.
Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Depinde pentru fiecare sursă de poluant. Dacă discuți despre încălzirea rezidențială, trebuie să te asigură ca primărie că sursele de încălzire rezidențială sunt scoase în afara orașului, pe cât posibil. Dacă discutăm despre trafic, (...) finanțarea autoturismelor mai puțin poluante în stații de încărcare. Dacă discutăm despre particule PM 2.5 (adică praf, asta sunt), pe unii îi afectează foarte tare. O măsură extrem de simplă folosită în toată lumea pentru reducerea prafului este spălatul străzilor.
Dacă vom constata că nu este respectată legea, toată lumea va fi amendată, însă ce vreau să spun este că amenda nu rezolvă problema. (...) Primăria Capitalei a fost amendată în nenumărate rânduri, indiferent cine a fost primar general, atunci când s-a pus problema poluării calității aerului. Într-adevăr, asta este o responsabilitate partajată. Nu vreau să spun, să arăt cu degetul doar spre primar, e un efort (...) partajat între primărie, între salubrist, între operatorul stației de sortare, între cel care tratează deșeurile, cel care operează groapa și, nu în ultimul rând, cetățeanul (...)”.
Octavian Berceanu, fostul șef al Gărzii de Mediu, punea valorile ridicate ale poluării pe seama arderilor ilegale din jurul Bucureștiului.
Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Mi-ar fi foarte simplu să spun că acest lucru se datorează fenomenului arderilor ilegale, dar asta ar însemna să considerăm că problema nu-i a noastră, ci în altă parte. Din discuții multe pe care le-am avut cu specialiștii și înțelegând că încă mai avem astfel de situații (...), mai sunt câteva județe în România unde încă există această practică, la o scară mai mică decât se întâmpla în anii trecuți, însă, vă spun că atunci când pe Calea Victoriei ai depășiri la particule, nu poți să te uiți la o primărie sau la o comunitate din jurul Bucureștiului și să crezi că praful din București vine de acolo, pentru că e din București”.
Ministrul Mediului: „copiii și bătrânii suferă cel mai mult”
De ce senzorii pentru monitorizarea poluării aerului se înroșesc seara, în weekend, când nu există trafic în București?
Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Am mai auzit discuția asta. Eu cred că încălzirea rezidențială în perioada anotimpului rece funcționează și în weekend, și noaptea, și în timpul săptămânii, indiferent de zi dacă luăm în calcul că o componentă semnificativă a oxizilor de azot, cel puțin, provin de la încălzirea rezidențială, fie că discutăm despre casele din București, care încă folosesc lemn de foc. Sunt, am aflat și eu, că există cartiere întregi care nu doar că nu sunt branșate la un sistem descentralizat, dar nici măcar nu folosesc rețeaua de gaz, de gaze naturale, pentru a avea o ardere cât de cât mai curată și cu poluanți mai puțini. Din acest punct de vedere, eu cred că o măsură pe care autoritatea locală ar putea s-o ia, dar acest lucru trebuie cuantificat cu studii în spate și cu acest plan integrat de calitate a aerului, despre care discutăm de ani de zile, dar pe care nici astăzi nu-l avem, și am putea, spre exemplu, să decidem că finanțăm sisteme de încălzire mai puțin poluante”.
Ministrul Mediului: „Noi deja pregătim un draft de finanțare, un ghid de finanțare la Ministerul Mediului, e drept că se adresează comunităților din zonele montane, dar ne propunem să finanțăm sobe cu un randament care să depășească 80%, care vor arde combustibili solizi: lemn, peleți sau brichete, dar care, pe lângă acest randament de trei-patru ori mai bun decât randamentul pe care îl avem astăzi, au emisii de poluanți aproape zero. (...) Eu cred că în cinci-șase săptămâni am putea să spunem că avem și platforma informatică pregătită, portalul în care să se înscrie cetățenii și ghidul publicat în Monitorul Oficial. Dar este doar un exemplu despre cum putem îmbunătăți calitatea aerului diminuând emisiile din încălzirea rezidențială.
Eu susțin orice măsură care să genereze un aer mai curat pentru bucureșteni. E adevărat că, în calitate de ministru, nu pot să decid sau să dispun că în centrul Bucureștiului ar trebui să se intre doar cu mașini cu o anumită normă de poluare, cum se întâmplă în foarte multe orașe (...). Există în multe orașe din Europa astfel de măsuri, iar aceste măsuri nici măcar nu sunt permanente, pentru că dacă ai o zi în care condițiile atmosferice îți permit o dispersie bună a poluanților, în aceeași zi sau în acea perioadă poți să nu ai niciun fel de restricție. Dar atunci când toți analizorii ajung să fie pe culoarea roșie și atunci când calitatea aerului scade suficient cât să pună în pericol acele categorii vulnerabile de populație, respectiv copiii și bătrânii, pentru că ei suferă cel mai mult, atunci se pot lua pe loc astfel de măsuri și se poate decide ca, într-un anumit interval orar sau pe o anumită zonă, pe o anumită stradă, accesul cu mașinile foarte poluante să fie limitat.
Mai spun ceva: putem să facem zece centuri verzi, dacă noi nu rezolvăm problemele noastre din mijlocul Bucureștiului, Centura verde de la Snagov, de la 50 km distanță, nu poate să rezolve poluarea produsă local în mijlocul Bucureștiului. Nu are cum. Fizic, nu are cum. Putem să identificăm multe soluții aflate la kilometri depărtare, dar eu cred că e sănătos să începem cu noi înșine”.