Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Sistem modern de acostare în portul Constanța. Cum eficientizează investiția de 7 milioane de dolari transferul cerealelor

Două geamanduri gigant au fost montate în largul mării în zona Constanța Sud Agigea, pentru transferul cerealelor din barje în nave de mare tonaj, fără a mai fi nevoie de acostare la cheu. Sistemul, folosit deja cu succes în alte porturi din lume, ar putea ajuta astfel la evitarea situațiilor de blocaj apărute în port odată cu izbucnirea războiului din Ucraina.  

Peste un million de euro au fost investiți în sistemul cu două geamanduri gigant menit să preia o parte din operațiunile de încărcare descărcare din danele fixe, unde de multe ori, navele sunt nevoite să stea chiar și zile întregi în așteptare.

Diana Sobaru, jurnalist Euronews: „Sistemul funcționează ca o dană mobilă. Practic, nave de mare tonaj pot veni aici în zona bazinului portuar, pot acosta și pot staționa în timpul manevrelor de încărcare descărcare în condiții de siguranță. Se poate face încărcare simultan chiar și de la două trei barje, ceea ce înseamnă timp mai scurt și costuri mai mici.” 

Nu mai e nevoie așadar ca barjele pline cu cereale care ajung în Portul Constanța să stea la rând pentru descărcarea mărfurilor și nici ca navele de mare tonaj să se înghesuie la așteptare în rada interioară. Astfel de  situații au apărut tot mai des odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina care a făcut ca portul Constanța să devină principala poartă de export a cerealelor din Europa. 

Mihai Teodorescu, director general CN APMC Constanța: „Practic acest sistem de transbord direct în larg va duce la rapiditatea schimbului de mărfuri, în special fluvial cu maritime, adică barjele cu navele de tip Panamax de tonaj mare care vor pleca direct după ce vor face acest transbord în larg.”  

Navele de mare capacitate ar putea fi încărcate în mai puțin de o zi

Cu ajutorul noului sistem de geamanduri multiple, asistat de macarale plutitoare, navele de mare capacitate care pot transporta până la 70 de mii de tone de mărfuri ar putea fi încărcate în mai puțin de o zi. 

Cristian Antohi, director firma proiectanta: „Transbordarea se va face în largul mării, la 12-15 metri adâncime, ele sunt montate în zona digului Constanta sud și vor folosi în perioadele de trafic inalt când navele vrachierele cum ar fi cele care cara grâu și alte cereal vor avea nevoie de încărcare și descărcare rapidă.” 

Sistemul și-a dovedit deja eficacitatea în alte porturi din lume, mai ales că timpul manevrelor de încărcare descărcare se reduce considerabil, având în vedere că în perioadele aglomerate, navele pot aștepta în larg chiar și două săptămâni eliberarea unui loc de acostare. 

Alexandru Sîntu, director comercial operator portuar: „Pe noi ca operatori de nave ne costă destul de mult așteptarea în rada portului iar prin astfel de investiții se reduce timpul de așteptare, operatorii de nave pot scuti câteva mii de euro pe fiecare zi.”

De la începutul conflictului din Ucraina, portul Constanța a înregistrat trafic record de mărfuri. În 2023 de exemplu, prin portul Constanţa au trecut 92 de milioane de tone de mărfuri generale, din care aproape jumătate au fost cereale. 14 milioane de tone au venit doar de la vecinii ucraineni.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE