Odată cu creșterea accelerată a prețurilor din ultimele luni la carburanți, tot mai mulți români iau în calcul montarea de instalații GPL pe mașini. Această trecere la un carburant neconvențional are și avantaje, dar și dezavantaje. În Europa, în țări precum Germania, Spania și Franța aceasta piață a explodat. În România tendința este în creștere, 5% dintre șoferi folosesc acest combustibil.
„În perioada aceasta lucrările și solicitările au crescut cu 40-50%. Primul avantaj este economia de bani. Al doilea avantaj ar fi economia în ceea ce privește mediul, pentru că GPL-ul este un carburant verde, eco. 45% este procentul mediu de economie mers pe GPL versus benzină. O investiție medie pentru o instalație de GPL pentru o mașină cu un motor pe injecție normală se amortizează în aproximativ 15 mii de kilometrii,” a explicat Valentin Bălăceanu, director vânzări service GPL.
Dezavantajele combustibilului
După montaj autoturismul va funcționa în sistem BI-FUEL. Va porni întotdeauna pe benzină, iar trecerea pe GPL se va face imediat ce temperatura apei în motor va atinge aproximativ 35 de grade. Reviziile tehnice la o instalație GPL se efectuează la 6 luni sau maxim 15.000 km.
GPL-ul este un combustibil care se obține la un cost relativ scăzut și este un carburant ecologic, prețul final de vânzare la stațiile de alimentare, fiind aproximativ la jumătatea prețului benzinei. Astfel, la un rulaj de 50 km pe zi, într-o lună economisim 623 de lei.
Dar avem și dezavantaje, unul dintre acelea fiind că rezervorul de gaz necesită sacrificarea unui spațiu suplimentar, iar în unele cazuri este afectată și puterea motorului. Am cerut părerea și a unui utilizator GPL.
În România, numărul stațiilor GPL trece de 2.000, iar procentul de autoturisme care folosesc GPL este de aproximativ 4% din parcul auto național.