Plătim mai mult cu 30% pe fiecare litru de carburant față de începutul anului, iar Coaliția ia în calcul să renunțe la măsurile de reducere a prețului la pompă. România, aflată până anul trecut între statele cu cele mai scăzute prețuri la carburanți din Uniunea Europeană, a ajuns acum în topul celor mai scumpe.
Efectele războiului n-au putut fi estimate concret
La începutul anului, nimeni nu credea că vom ajunge să plătim prețuri record la pompă, în afara unor economiști care avertizau că ne-am putea confrunta cu pusee inflaționiste.
Pe 9 martie, o poză cu prețuri de 11 lei pentru un litru de benzină a generat cozi imense la benzinării în întreaga țară.
Un simplu mesaj pe Whatsapp a determinat mii de români să ia cu asalt benzinăriile.
Reprezentanții Statului au reacționat târziu, după ore bune de panică. Ministrul Energiei a declarat că există stocuri și nu sunt motive de panică. Toată povestea prețurilor speculative s-a încheiat cu amenzi de 370 de mii de lei, din care cea mai mare a fost aplicată lanțului de benzinării unde au apărut primele zvonuri. Două luni mai târziu, guvernul aproba ordonanța anti-speculă.
Nicolae Ciucă, premierul României: „Este important ca în acest cadru să asigurăm un cadru cât se poate de bine reglementat și onest între cerere și ofertă, pentru a putea să combatem orice creștere artificială a prețurilor.”
Cum au evoluat prețurile
La începutul anului, românii plăteau pentru un litru de benzină standard echivalentul a 1,25 de euro. În mai puțin de 3 luni au ajuns să plătească mai mult cu 40 de eurocenți. Prețurile s-au stabilizat pe la 1,65 euro, chiar mai puțin, dacă luăm în calcul măsurile de compensare cu 50 de bani a prețului la pompă.
La motorină, evoluția a fost similară. După vârfurile din a doua jumătate a lunii iunie, prețul a coborât puțin. Dar este cu peste 45 de bani mai ridicat față de benzina standard.
Dacă înainte de pandemie, România avea unul dintre cele mai scăzute prețuri ale carburanților, lucrurile s-a schimbat. Țări precum Polonia, Cehia sau Croația practică prețuri mai reduse.
Guvernul României a venit cu măsura de compensare a prețului cu 50 de bani. Iar acum, Coaliția ia în calcul să nu o mai prelugească, după cele trei luni în care își produce efectele.
Ungaria a luat măsura cu palfonarea prețului la 1,21 euro per litrul de carburant până la 1 octombrie. Însă a provocat o penurie a carburanților și a revenit asupra măsurii, care se aplică doar persoanelor fizice.
Franța a redus cu 15 eurocenți prețul la pompă și a acordat granturi de 400 de milioane de euro pentru transportatori.
Olanda a ales să acorde ajutor până la finalul anului. Mai exact o reducere procentuală din prețul de la pompă.