Multe magazine din România nu au rampe de acces pentru persoanele aflate în scaun cu rotile, chiar dacă legea prevede această obligativitate. Nici butoane cu care angajații să fie avertizați că o astfel de persoană încearcă să intre.
Mai mult, nici măcar bunăvoință din partea celor care lucrează acolo. O femeie în scaun rulant a fost scoasă afară de paznicul unui magazin alimentar din Cluj-Napoca, sub pretextul că ar putea dărâma produsele de pe raft.
Persoană cu dizabilități, dată afară din magazin
Cluj - Napoca, puțin după miezul nopții. Un magazin din zona centrală. Mai mulți prieteni care tocmai au ieșit de la un spectacol se opresc la cumpărături, în drumul spre casă. Printre aceștia, și o femeie în scaun cu rotile. Magazinul nu are rampă de acces, așa că însoțitorii o ajută să intre. În interior, sunt întâmpinați de un gardian care îi scoate afară.
Andreea Farcaș, însoțitor persoană cu dizabilități: "Ne-a spus să nu băgăm scaunul cu rotile, că o să dărâme de pe rafturi. Și chiar mă gândeam: adică, dacă o femeie cu un cărucior cu un copil intră, îi zici omului să-și lase copilul afară, în miezul nopții, la poartă? Avea o legitimație la gât și m-am dus să văd să văd ce scrie pe ea. La care și-a luat-o și a băgat-o sub vestă. Și am zis: 'vreau să vă știu numele, numele dumneavoastră'. Și zice: 'du-te doamnă, vezi-ți de treabă, că eu pot să-ți fac rău'.
Cei patru au chemat poliția, iar angajatul s-a ales doar cu o mustrare verbală.
Andreea Vișan, IPJ Cluj: "Din primele verificări, a reieșit faptul că agentul de pază ar fi recomandat respectivului grup, din care făcea parte și o persoană aflată într-un scaun special pentru persoane cu dizabilități, să nu intre în unitate, motivând aglomerația din interior. Starea conflictuală a fost aplanată, cei implicați primind îndrumări legale".
Conform legii, operatorii economici au obligația de a asigura accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap la serviciile oferite. Euronews a cerut și punctul de vedere al conducerii lanțului de supermarketuri care deține magazinul în cauză.
Reacția conducerii magazinului: "Nu încurajăm și nu susținem astfel de comportamente și vom aplica măsuri disciplinare în conformitate cu prevederile legale, mai ales că este vorba de respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități. (...) În principiu, pentru construirea unei rampe de acces, având în vedere utilizarea spațiului public dintr-o zonă istorică protejată, autorizarea de construire este dificil de obținut. Diferența de nivel este de aproximativ 10 cm și vom utiliza o rampă mobilă pentru a facilita accesul persoanelor cu dizabilități în magazin."
Multe magazine din România, fără rampe pentru persoanele cu dizabilități
Promisiunea nu s-a concretizat prea repede. Același magazin, la câteva zile de la incident. O altă persoană în scaun rulant, Dacian, care are 43 de ani și se deplasează în fotoliu rulant de la vârsta de 2 ani.
Dacian, persoană cu dizabilități: "Ar trebui să aștept pe cineva, să cheme pe cineva afară ca să vedem care este situația, pentru că acces nu este. Nu este niciun buton, trebuia sa fie un buton, era bun un buton, o sonerie, ca să se știe că există o persoană cu handicap aici."
Trec mai multe minute în care nu se întâmplă nimic. Este nevoie de intervenția cuiva care se poate deplasa pe propriile picioare pentru a atrage atenția angajaților din interiorul magazinului.
Dacian, persoană cu dizabilități: "Deci ăsta este singurul acces pe care-l aveți?"
Manager magazin: "Da"
Dacian, persoană cu dizabilități: "În mod normal, trebuia să exite o rampă."
Manager magazin: "OK, dar nu se poate momentan, nu ne lasă poliția locală."
Dacian, persoană cu dizabilități: "Deci este lege care zice că este acces."
Manager magazin: "Ok, dar nu avem voie să montăm altceva de aici în spațiul ăsta, dacă mă înțelegeți ce zic."
Dacian, persoană cu dizabilități: "Să zicem că acum mă puteți ajuta pe mine, dar dacă vine cineva în fotoliu rulant electric, de 300 de kg, ce faceți? Este condamnat să plece."
Manager magazin: "Nu depinde de mine, credeți-mă. Eu sunt angajat aici, nu eu montez".
Dacian, persoană cu dizabilități: "OK, problema asta trebuie să o spuneți mai departe".
Manager magazin: "Se știe."
Dacian, persoană cu dizabilități: "Se știe? Și n-au găsit soluție?"
Acesta nu este singurul magazin care nu are rampă de acces.
Dacian, persoană cu dizabilități: "Aș vrea să intru aici. Nici o șansă momentan să intru. Deci stau numai la ușă, să aștept pe cineva, să rog frumos să cheme un angajat al magazinului."
În România, 89% dintre clădirile private și publice nu sunt accesibilizate pentru persoanele cu dizabilități sau pentru cărucioare cu copii, arată ultimul raport publicat pe site-ul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, care datează din anul 2021. O persoană în scaun rulant nu trebuie să depindă de cineva, spun specialiști în drepturi și șanse egale.
Georgiana Pascu, specialist centru de resurse juridice: "Numărul amenzilor pe care le aplică inspectorii sociali sociali este foarte mic. Există, în continuare, cred, județe în țară care nu unul sau doi inspectori sociali care ar trebui să inspecteze și servicii sociale, și medicale, și secțiile de poliție, și spitale, și unitățile de învățământ, și instanțele de judecată. Ce vreau să spun este că vedem, în același timp, rapoartele anuale pe care le publică sau cele tematice pe care le publică Agenția Națională pentru Prestații și Inspecție Socială, care este în subordinea Ministerului Muncii și care arată totuși un număr limitat de controale."
Din cele 1.442 de instituții publice din țara noastră, niciuna nu este complet accesibilizată, arată aceleași date. Accesibilizarea înseamnă rampă sau lift, un buton pentru a solicita asitență și uși automate.