Încă un pas în digitalizarea transportului în comun: renunțarea la punctele de vânzare a biletelor și înlocuirea acestora cu automate. Măsura este preconizată deocamdată doar pentru capitală, nu și pentru restul țării. Bucureștenii au păreri împărțite: În timp ce tinerilor li se pare firesc, cei mai puțin familiarizați cu tehnologia percep măsura drept un obstacol greu de trecut. În marile capitale europene această modalitate este deja o obișnuință.
Finanțată în cea mai mare parte din bugetul Primăriei Capitalei, Societatea de Transport București se pregătește să renunțe la clasicele ghișee de vânzare a biletelor pentru a face economie. La ora actuală, în capitală mai există 173 de puncte de vânzare a biletelor cu interacțiune umană și mai multe alternative pentru achitarea costurilor unei călătorii.
Modalități de plată a călătoriilor, în București
În București, călătoriile se pot plăti prin SMS la nr. 7458, disponibil în toate rețelele naționale de telefonie mobilă. O altă metodă de plată este online, pe site-ul STB. În acest caz, este nevoie de crearea unui cont de utilizator și de un card nominal emis de STB. De asemenea, cei care merg cu transportul în comun au posibilitatea să plătească direct cu cardul bancar, acolo unde este posibil, sau prin intermediul unei aplicații. Prețul unei singure călătorii este de 3 lei și este valabilă 90 de minute.
Nu toți călătorii privesc tehnologia ca pe un ajutor care economisește timp
Reporter: Online sau preferați să mergeți la casele fizice?
Călător: La casele fizice. O să mă adaptez situației respective.
Reporter: Ați încercat până acum să cumpărați biletele online?
Călător: Și online, și de la casă. O să rămân pe online. Pentru mine este comod.
Avantajele biletelor fizice
În alte zone din țară, cum ar fi Constanța sau Brașov, oamenii preferă încă metoda clasică de plată, și anume, mersul la ghișeu.
Călător: Eu vin la ghișeu repede și am plecat și gata. Oamenii, din comoditate, fac online, nu le place să se miște. E mai bună mișcarea.
Călător: Direct la casa de bilete. Nu am aplicație pe telefon și nici nu folosesc.
Pentru călătoria cu autobuzul constănțenii au la dispoziție o aplicație pe telefonul mobil, prin care-și pot achiziționa biletele sau pot vedea traseul autobuzelor, dar, de asemenea, au la dispoziție un număr de telefon scurt la care-și pot lua bilete prin SMS. Casele de bilete rămân, însă, o alternativă pentru cei care nu știu sau nu vor să folosească mijloacele online.
Brașovul este a doua zonă metropolitană din România, după București, unde există un tarif unic pentru transportul în comun pe întreaga zonă. Un bilet are valabilitatea de 60 de minute și costă 4 lei. Acesta poate fi cumpărat online de pe o aplicație mobilă sau direct cu cardul din mijloacele de transport în comun.
În marile orașe europene, rețelele de transport în comun sunt mult mai dezvoltate. Vienezii, de exemplu, cumpără biletele de la automatele din stații. Acestea pot fi utilizate ușor și de turiști, pentru că au afișare în mai multe limbi de circulație internațională. La fel se întâmplă și la Budapesta sau Madrid.