Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Războiul din Ucraina a șters România de pe harta turismului de croazieră. De doi ani, nicio navă cu turiști nu a mai acostat în portul Constanța

Războiul din Ucraina a șters Constanța de pe harta turismului de croazieră. Sunt mai bine de doi ani de când nicio navă maritimă nu a mai acostat în Portul Constanța, iar veștile nu sunt bune nici pentru croazierele fluviale. Pierderile economice sunt imense susțin operatorii din turism care nu cred că vom prinde colacul de salvare prea curând, în condițiile în care marile companii de cruising nu mai includ Marea Neagră în traseul turistic, din cauza pericolelor apărute, odată cu izbucnirea conflictului armat.

2014 a fost cel mai bun an, cu 70 de mii de turiști ajunși pe litoralul românesc, la bordul a 70 de nave de croazieră.

Vlad Popescu – director de vânzări agenție de croaziere pe mare: Dacă până atunci înregistram un număr tot mai mare de nave de croazieră care opreau în Portul Constanța și un număr exponențial de turiști care creștea de la an la an, ajunsesem chiar și la îmbarcări din Portul Constanța, care era o premieră pentru România, însă după invadarea Crimeei, liniile de croaziere au fost nevoite să scoată porturile ucrainene din traseu, au fost eliminate astfel două atracții din Marea Neagră și cumva, fără voia noastră, a început ușor-ușor declinul.

Declinul a continuat cu pandemia COVID-19 și a culminat cu declanșarea războiului în Ucraina

Anul trecut, 28 de nave maritime de croazieră  își anunțaseră prezența în Portul Constanța, însă niciuna nu a mai ajuns. Așteptările nu sunt prea mari nici pentru acest an.

5 nave maritime de croazieră și-au făcut rezervare în anul 2024 pentru Portul Constanța. Cea mai mare dintre ele, cu 2.500 de pasageri la bord și 900 de membri de echipaj, ar urma să acosteze în dana de pasageri pe data de 1 iunie. Itinerariul poate fi schimbat însă oricând, așa că nu există încă o certitudine.

Pericolele din Marea Neagră sunt motivul principal, iar companiile de croaziere pot adapta traseele cu doar câteva zile înainte, așa că rezervările pentru acostare pot fi anulate oricând.

Adrian Mihălcioiu – președintele sindicatului liber al Navigatorilor: Pericol de mine, pericol de a te opri o navă rusească de război sau a fi ținta acelor nave. E foarte foarte riscant și cred eu că aici e cheia acestor întreruperi de voiaje de pasageri. Sunt nave comerciale care au fost oprite și sunt rute care nu se mai folosesc, navele intră pe coridoare în zona economică adiacentă României.

Zeci de mii de turiști străini au fost pierduți în ultimii ani

Pagubele economice sunt imense, susțin operatorii din turism.

Corina Martin - director agenție de turism: Fiecare navă de croazieră care ajungea în Portul Constanța avea cel puțin 2 mii de pasageri la bord, au fost și nave care aveau și capacități mai mari, veneau din lumea întreagă, cel puțin 50 % coboară pentru excursii și tururi locale. Pentru noi întregul parcurs în timpul zilei însemna autocare, ghizi, bilete de intrare la muzee, mese cu spectacol folcloric și desigur pierderile sunt de câteva zeci de mii de euro pe zi pentru fiecare navă pe care nu o mai avem.

Veștile nu sunt prea bune în acest moment, nici în ceea ce privește croazierele fluviale pe Dunăre, până la Tulcea.

George Enciu - director adjunct companie de agenturare: La începutul conflictului au venit pe Sulina, dar apoi s-au diminuat că au început să bombardeze Reni și Ismail, care sunt foarte aproape de noi. Au încercat să se relocheze la Constanța, dar sunt costurile mari.

În afară de cele 5 nave de croazieră maritime care și-au făcut rezervare de acostare în Portul Constanța, în acest an, mai sunt alte 7 nave fluviale care au în plan escală la Constanța. Decizia finală se ia, spun autoritățile portuare, la începerea itinerariului, în funcție de situația din Marea Neagră.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE