Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Radarele fixe ar putea reveni în doi ani. CNAIR a lansat licitația pentru montarea echipamentelor de monitorizare a traficului

Radarele fixe ar putea reveni pe drumurile din România în doi ani. CNAIR a lansat în licitație contractul pentru montarea de echipamente moderne pentru monitorizarea traficului, pe cele trei autostrăzi care pornesc din capitală, dar și pe tronsonul DN1 București-Ploiești. Este vorba despre radare fixe, panouri de informare, sisteme pentru monitorizarea traficului și controlul rovignetei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo cu senzori de polei. 

Sistemele au un rol mai divers

Contractul, în valoare de 112 milioane de lei, are o etapă de proiectare de șase luni și 18 luni pentru faza de execuție. Radare fixe au existat pe șoselele din România, însă procesul de scoatere din uz a început din 2009. Folosirea lor a fost suspendată din cauza unor probleme în contractele de atribuire și achiziție a dispozitivelor.

Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR a vorbit în direct la Euronews România despre cum va funcționa sistemul și despre așteptările pe care autoritățile le au privind implementarea acestora.

Alin Șerbănescu: ”Este vorba nu numai de radare, ci de un sistem mai complex care va verific toate abaterile sau majoritatea abaterilor de la conduita rutieră: depășirea vitezei, șicanările în trafic, depășirile hazardate, opririle în zone interzise sau staționările pe perioade mai lungi de timp, de exemplu pe banda de urgență mai mult decât este necesar. (...) Senzorii în asfalt sunt nu numai pentru viteză, sunt și pentru greutate. O să aibă și un rol de cântărire dinamică. În baza acestor sesizări, a senzorilor, respectivele autovehicule vor fi oprite pe dreapta și cântărite. Camerele de radar fixe, pregătite pentru așa ceva, sunt capabile să îți măsoare viteza chiar dacă nu ai acești senzori. Există mai multe sisteme de măsurare a vitezei pe șosele.”

După ce un radar a stabilit că un autovehicul a depășit viteza maximă reglementată pe un anumit sector de drum, Poliția Rutieră va trimite amenzi celor care au săvârșit abaterea.

Alin Șerbănescu: ”Sistemul va fi operat inclusiv sau în special de Poliția Rutieră. Noi îl vom întreține și vom pune la dispoziție datele, dar cei care vor constata abaterile sunt cei de la Poliția Rutieră. În loc de polițistul care constată și te oprește, vor fi aceste camere care vor furniza informațiile despre abatere, iar poliția va trimite cetățeanului acasă amenda.”

Radarele vor fi semnalizate corespunzător

Când vor intra în funcțiune noile sisteme?

Alin Șerbănescu: ”Pe 19.04 avem termen limită pentru depunerea ofertării la această licitație, în trei luni de zile se va finaliza licitația, se va desemna un câștigător, după care avem 12 luni de zile pentru implementarea acestui sistem. Anul viitor deja trebuie să intre în funcțiune acest tip de sisteme. Dar mai avem două licitații pe același tip de sisteme și pe A1 Sibiu – Holdea și pe A3 Târgu Mureș – Nădășelu. Ambele licitații au termen de depunere a ofertelor sfârșitul acestei luni.”

Alin Șerbănescu a menționat că cel mai probabil radarele vor fi semnalizate cu indicator.

De ce au fost scoase din funcțiune radarele fixe în România?

Alin Șerbănescu: ”Au existat voci care au spus că nu e normal să fie supravegheați oamenii. A sosit timpul să depășim astfel de percepții personale și să ne raportăm la binele publicului. Binele public spune că cel care încalcă conduita trebuie să fie pedepsit, educat, ca data viitoare să nu mai facă astfel de greșeli și să pună viața în pericol, și a lui, și a altuia.”

Purtătorul de cuvânt al CNAIR a spus că în toate țările civilizate s-a demonstrat că fără să iei măsuri punitive nu poți să impui disciplina, iar CNAIR speră că aceste măsuri vor schimba conduita acelor șoferi care încalcă legea deliberat. Acesta a mai precizat că 98% dintre accidentele din România sunt provocate de încălcări ale conduitei rutiere.  

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE