Prețul alimentelor la nivel global a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimele 18 luni. O arată datele strânse de Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite.
Conform analizei, uleiurile vegetale s-au scumpit cel mai mult: cu 7,3% față de luna trecută. Între timp, un studiu arată că multinaționalele din spatele a zeci de branduri cunoscute au tendința să vândă alimente mai puțin sănătoase în țările mai sărace. Asta în condițiile în care unul din cinci decese, la nivel global, este legat de alimentația de calitate scăzută.
Și nu doar la noi, ci la nivel global. O analiză făcută de Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite arată că, în prezent, prețurile alimentelor sunt la cel mai ridicat nivel din ultimul an și jumătate.
Indicele de preț al alimentelor a ajuns în octombrie la 127,4 puncte, de la 124,9 în septembrie. Totuși, este cu 20% mai mic decât era în luna martie a anului 2022, atunci când a atins un maxim istoric.
Cotațiile au crescut pentru uleiurile de palmier, soia, floarea soarelui și rapiță, spun specialiștii, pe fondul îngrijorărilor privind scăderea producției în principalele țări exportatoare. Lactatele s-au scumpit și ele cu aproape 2 procente în ultima lună și cu 21,4% în ultimul an. Zahărul este cu 2,6% mai costisitor comparativ cu luna trecută, însă mai ieftin cu 30 de procente față de prețurile globale de acum un an. Carnea este singura care s-a ieftinit, însă cu doar 0,3 procente și este în medie mai scumpă cu 7,5% comparativ cu luna octombrie a anului trecut.
În țara noastră, ultimele date ale Institutului Național de Statistică arată creșteri de sub 1% pentru majoritatea alimentelor din luna august și până în septembrie. Excepție fac legumele și conservele de legume, mai scumpe în medie cu 2,67% și fructele și conservele de fructe, care s-au scumpit cu 3,18 procente. Cartofii au avut chiar prețuri mai mici cu 5 procente în septembrie, comparativ cu luna august.
Între timp, un studiu al Inițiativei de Acces la Nutriție, o organizație non-guvernamentală internațională, arată că țările cu un nivel de trai scăzut sau mijlociu au acces la produse mai nesănătoase decât cele cu un nivel de trai ridicat. Folosind un sistem de evaluare cu 5 stele, unde 5 înseamnă cel mai sănătos, multinaționalele din spatele celor mai cunoscute branduri de alimente tind să vândă produse cu un rating mediu de 1,8 stele, comparativ cu țările cu un nivel de trai ridicat, unde media este de 2,3.