La doar două săptămâni de la accidentul feroviar din Grecia în care 57 de oameni au murit, țara noastră a fost aproape de o tragedie similară. Trei persoane au ajuns la spital, după ce mecanicul unui tren de călători nu a oprit la semnalul roșu și a intrat într-un marfar, în județul Teleorman.
Mecanicul trenului de călători, reținut și plasat sub control judiciar
Mecanicul trenului de călători a fost reținut, la trei zile după producerea accidentului feroviar. Ulterior, bărbatul a fost plasat sub control judiciar.
”La data de 16.03.2023, fiind în continuarea cercetărilor în dosarul penal privind accidentul feroviar, din data de 13.03.2023, din stația Roșiori Nord, polițiștii din cadrul Biroului județean Poliție Transporturi Teleorman au dispus reținerea suspectului, mecanic de locomotivă al trenului IR 1822, pentru 24 ore.
Acesta a fost prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Roșiori de Vede, cu propunere de punere în mișcare a acțiunii penale, procurorul dispunând măsura preventivă a controlului judiciar, pentru o perioadă de 60 zile, precum și punerea acestuia în libertate”, au transmis reprezentanții IPJ Teleorman.
Știrea inițială:
Agenţia de Investigare Feroviară Română a început o anchetă după coliziunea dintre un tren de marfă care deraiase și un tren de călători, în apropiere de Roșiorii de Vede.
Cu puțin timp înainte de ora patru dimineața, la intrarea în Roșiorii de Vede, trenul de călători Arad - București se apropie de gară. Mecanicul trenului de pasageri trece pe lângă semnalul galben de atenționare. Vede și că semnalul de intrare în stație, este pe culoarea roșie, însă îl ignoră și decide să decupleze frânarea automată, cea care ar fi oprit trenul la trecerea pe lângă semnalul roșu. În fața lui, pe aceeași linie și în același sens se deplasa un tren de marfă.
Trenul de marfă transporta mașini către Constanța. În urma impactului, marfarul a fost împins 200 de metri. Ultimele 3 vagoane au sărit de pe șine, iar penultimul vagon s-a răsturnat. Șeful CFR care a fost în inspecție la locul accidentului spune că vina este a mecanicului.
Au început audierile în dosarul privind accidentul feroviar
La solicitarea Euronews reprezentanții Guvernului au anunțat că se desfășoară acțiuni de control la instituțiile responsabile în domeniul feroviar: CFR Călători, CFR Marfă, dar și Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Între timp, au început audierile în dosarul deschis deja de anchetatori: cei doi mecanici care au fost marți citați să dea declarații în fața polițiștilor de la Transporturi Feroviare, dar și angajații care erau responsabili de siguranța căii ferate. Aceștia trebuie să explice anchetatorilor exact ceea ce s-a întâmplat în ziua accidentului.
Pe parcursul zilei, la fața locului a fost prezent personalul feroviar de specialitate, care a verificat liniile de tren unde s-a produs incidentul, pentru a putea fi reluată circulația în condiții normale.
Corpul de control al premierului, trimis la CFR
Corpul de control al prim-ministrului derulează, în prezent, acțiuni de control la instituții cu responsabilități în domeniul feroviar - la Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători – CFR Călători S.A., Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă – CFR Marfă S.A. și Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Acțiuni de control fac parte din Planul de control aferent anului 2022 și sunt adaptate în funcție de evoluția situației și de activitatea instituțiilor în ceea ce privește siguranța circulației feroviare, inclusiv privind cazuri precum incidentul din data de 13 martie a.c., în care a fost implicată o garnitură a CFR Călători.
Reacția CFR
"Corpul de control al premierului desfășoară verificări la CFR călători de aproximativ trei luni. Până acum nu mi s-a adus la cunoștință o tematică nouă din punctul de vedere al corpului de control, dar suntem dispuși să colaborăm", a declarat Traian Preoteasa, directorul general CFR Călători pentru Euronews România.
Sindicaliștii acuzau că mecanicul nu se află la prima abatere, însă Traian Preoteasa spune că acesta nu a avut abateri de acest tip.
Întrebat dacă mecanicul va suporta daunele materiale din propriul buzunar, șeful CFR Călători a spus:
"Mecanicul, din punct de vedere al siguranței circulației este vinovat. Din punct de vedere al pagubelor, raportul agenției de investigare va scoate la iveală toate elementele care au condus la această situație. Cine va fi vinovat, va spune ancheta desfășurată de AGIFER. Vinovații vor trebui la un moment dat să plătească pentru tot ce s-a întâmplat acolo."
Directorul CFR Călători spune că era mai bine dacă mecanicul dormea
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat la Euronews că era mai bine dacă mecanicul dormea, astfel sistemul de siguranță acționa și frâna trenul.
"Dacă nu acționa frânarea controlată, depășirea controlată, îl frânau sistemele de siguranță. El, prin activarea depășirii controlate, practic a anulat sistememele de siguranță. (...) Dacă dormea era mai bine, îl frâna sistemul de siguranță. El a depășit controlat. Exclud somnul sau socializarea. (n. red. Mecanicul a crezut) că i se va pune cale liberă în timp util să depășească trenul marfar. Între timp a ajuns marfarul din urmă și a frânat total", a declarat Traian Preoteasa, directorul CFR Călători.
Cele două trenuri s-au ciocnit. În urma impactului, marfarul a fost împins 200 de metri. Ultimele 3 vagoane au sărit de pe șine, iar penultimul vagon s-a răsturnat. Șeful CFR care a fost în inspecție la locul accidentului spune că vina este a mecanicului.
Sindicaliștii din domeniul feorviar spun că pe această rută sunt angajați mecanici care nu au destulă experiență și viteză de reacție.
"Pe Regionala Craiova am semnalat faptul că inexplicabil acolo se folosesc mecanici cu experiență mai mică, în loc să stea să facă serviciul și să facă experiența profesională necesară, să fie folosiți pe secția secundară Craiova – Calafat", a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România.
Șeful CFR Călători susține că mecanicul are experiența necesară, însă nu și-a făcut datoria:
"Acest mecanic nu este un mecanic fără experiență. Are totuși patru ani de mecanică la drum, a făcut trenuri de lung parcurs, de scurt parcurs. Nu poate să-mi spună liderul de sindicat că acolo a fost un mecanic fără experiență. Este un mecanic autorizat care nu și-a făcut datoria! Nu a respectat instrucțiile în vigoare."
"Gândul celor de la Autoritatea de Siguranță Feroviară, luat în considerare pentru a face un ordin de ministru, este de reevaluare a personalului prin examinare. Practic vrem să facem un proces radical de reevaluare a pregătirii profesionale pentru personalul care lucrează în domeniul siguranței feroviare", spune Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Mecanicul trenului de călători, în vârstă de 40 de ani, nu va mai lucra pe perioada anchetei făcută de Agenția de Investigare Feroviară.
Poliția, chemată după 12 minute de la accident, a deschis un dosar penal în acset caz pentru distrugere și vătămare corporală din culpă.
Cele trei vagoane deraiate au fost repuse pe șină, în stația Roșiori Nord
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a transmis că s-au finalizat operațiunile de repunere pe șină a celor 3 vagoane deraiate din compunerea trenului privat de marfă.
"Astfel, marți, 14 martie 2023, personalul feroviar de specialitate va verifica liniile de cale ferată din zona deraierii și va executa lucrările de reparații la infrastructura feroviară afectată, astfel încât circulația trenurilor în stația Roșiori Nord să poată fi reluată în condiții normale si de siguranță și pe liniile 4, 5 și 6", mai arată reprezentanții instituției.
Traficul feroviar pe raza stației Roșiori Nord se desfășoară în continuare, până la finalizarea tuturor intervențiilor necesare, doar pe liniile 1, 2 și 3, însă fără implicații majore în circulație.
Trenul de călători a depășit semnalul de intrare în stație
Trenul de călători a depășit semnalul de intrare în stație și a lovit trenul de marfă. În urma impactului, trei vagoane ale marfarului au deraiat, iar trei persoane au ajuns la spital.
”Din primele verificări și conform informațiilor preliminare transmise de personalul feroviar aflat la fața locului, mecanicul trenului IR 1822, care urma să intre în stație la altă linie, a depășit semnalul de intrare în stație, care era deja în poziția OPRIRE (culoarea ROȘIE) și a tamponat ultimul vagon al garniturii de marfă, aflată în mers pentru garare. Aceste informații sunt deja verificate și analizate de membrii Comisiei de anchetă AGIFER, comisie care va stabili cu exactitate cauzele producerii deraierii trenului privat de marfă”, potrivit unui comunicat dat de CFR.
În aceste momente, lucrătorii feroviari ridică autoturismele răsturnate din cele două vagoane ale marfarului. Cu o macara de 125 de tone vor fi puse pe șine vagoanele răsturnate.
Trenul de călători a lovit trenul marfar
Laurențiu Dumitru, directorul Agenției de Investigare Feroviară Română, a declarat pentru Euronews România că mai mult ca sigur, ”fără discuție”, a existat un impact între cele două trenuri.
”Fără discuție, da. În urma intrării în stația Roșiori Nord, unde era un semnal care indica oprirea pentru trenul 1822 al CFR Călători care circula pe relația Arad-București Nord a fost ajuns din urmă trenul de marfă care transporta autoturisme. A avut loc o coliziune. În urma ei, ultimele trei vagoane de marfă au deraiat, penultimul a fost răsturnat, iar antepenultimul a rămas înclinat într-o parte.
La fața locului, când apar asemenea accidente cu mare impact, din dorința de a se transmite cât mai repede informațiile, uneori se constată că nu sunt cu acuratețe extraordinară transmise. Sunt chestiuni care lămuresc ulterior. Nu reprezintă o problemă.”
Întrebat care au fost motivele care au dus la acest accident, Laurențiu Dumitru a spus că nu poate oferi informații despre cauze.
”În urma analizelor, probelor, chestionării personalului, verificării pe teren se va întocmi un raport de investigare. După emiterea raportului final se stabilește cum au stat lucrurile. Este devreme să vorbim despre cauze.
Viteza (n. red. cu care circula trenul de călători) a fost indubitabil mai mică de 50 de km/h. Vom vedea cu exactitate când se descarcă datele înregistratoarelor celor două locomotive.”
Potrivit directorului Agenției de Investigare Feroviară Română, ancheta ar putea dura maxim un an.
Starea victimelor internate la spital
Valentina Robu, manager al spitalului "Caritas" din Roșiori, a declarat pentru Euronews România că a fost declanșat planul alb în spital.
"Sunt două persoane care au fost aduse în camera de gardă: un bărbat de 59 de ani cu traumatism toracic, stabil și conștient și o femeie de 60 de ani cu traumatism cranio facial, la fel, stabilă.
A fost declanșat planul alb pe spital. Deoarece au fost numai două victime și a fost închis după raportarea tuturor victimelor de la fața locului, la nivelul unității noastre."
Știrea inițială:
”În jurul orei 04:00, un apel la 112 anunța un accident feroviar, un tren de călători care a deraiat în județul Teleorman, între Roșiorii de Vede si Măldăeni.
Astfel, pentru gestionarea eficientă a evenimentului, a fost activat Planul Roșu de Intervenție, care presupune suplimentarea echipajelor operative, inclusiv a celor medicale la fața locului.
Odată ajunse, forțele de intervenție au constatat că accidentul feroviar nu se confirma. Trenul circula pe ruta Arad- București Nord și s-a oprit brusc.
Mai multe persoane au fost evaluate la fața locului de echipajele medicale, 3 victime fiind transportate la spital.
La acest moment, călătorii sunt transportați cu 2 microbuze ISU către gara din Roșiorii de Vede.”, potrivit unui comunicat transmis de DSU.
Reacția CFR, despre incidentul feroviar
”Compania Națională de Căi Ferate CFR SA vă informează că în această dimineață, în jurul orei 04.00, la intrare în stația Roșiori Nord, 2 vagoane din compunerea unui tren privat de marfă au deraiat și unul s-a răsturnat. Trenul era încărcat cu autoturisme si avea ca stație de destinație Portul Constanța.
În prezent, traficul de călători se desfășoară pe celelalte linii din stație, măsură care va fi menținută până la repunerea pe șină a vagoanelor de marfa deraiate.
Personalul feroviar de specialitate al SRCF Craiova va asigura tot suportul tehnic necesar operatorului de marfă, astfel încât operațiunile de repunere pe șină a vagoanelor deraiate să se desfășoare în condiții de siguranță și să fie finalizate în cel mai scurt timp.
Pentru stabilirea cauzelor care au dus la producerea deraierii, AGIFER, printr o comisie de specialiști, va ancheta acest incident.
CFR SA adresează scuzele necesare călătorilor și îi asigură că personalul feroviar depune toate eforturile pentru restabilirea circulației în cel mai scurt timp și în condiții normale, pe raza stației Roșiori Nord.”, este comunicatul transmis de CFR.
Compania mai transmite că până la restabilierea circulației în condiții normale, sunt posibile și alte întârzieri în circulația trenurilor de călători.
”În cursul acestei dimineți, din cauza deraierii la intrare în stația Roșiori Nord a unui vagon din compunerea unui tren de marfă, ciculația trenurilor se desfășoară cu dificultate.
Din primele informații, trei pasageri din trenul IR 1822, Arad – București Nord, aflat în spatele trenului de marfă deraiat, în momentul frânării de urgență a trenului s-au lovit, aceștia fiind preluați de echipajele medicale pentru acordarea de îngrijiri.
Ceilalți pasageri din tren au fost preluați de trenul IR 79, Budapesta – București Nord.
Până la restabilierea circulației în condiții normale, sunt posibile și alte întârzieri în circulația trenurilor de călători. Programul de circulație în zona afectată se va desfășura în continuare în funcție de măsurile operative stabilite și dispuse de managerul infrastructurii feroviare – CFR SA, CFR Călători aplicând întocmai instrucțiunile acestuia.”, au adăugat oficialii CFR.