Peste 30.000 de elevi din ciclurile primare și gimnaziale abandonează școala în România. Mai mult, în mediul rural, în opt ani de zile, un sfert dintr-o generație se pierde. Săracia, lipsa unui sprijin, părinți, care și ei au renunțat la școală, sunt câteva dintre motivele pentru care mulți copii rup legătura cu educația.
Într-o căsuță mică din lut, de pe o uliță din satul Moimești, județul Iași, Petronela citește din singura carte cu povești din casă. A primit-o cadou. Are 13 ani, dar abia a trecut în clasa a cincea. Parcursul a fost mai greu, repetând clasa a patra. Și sora ei trebuie să mai treacă o dată prin materia din aceeași clasă.
În opt ani de zile, un sfert dintr-o generație se pierde
Vasilica Vieru, mamă: „Sunt bucuroase.”
Vasilica are 29 de ani, are șase copii, iar al șaptelea urmează să se nască. A făcut doar patru clase. Îi pare rău acum și vrea să repare lucrurile prin copiii săi.
Vasilica Vieru, mamă: „Este foarte important pentru copiii mei ca să învețe, să crească mari, să facă și ei ceva, să se ducă la o facultate, să se angajeze undeva.”
Venitul familiei este de 1.800 de lei pe lună. Mai este ajutată de mama cu care locuiește în casă. De altfel, provine dintr-o familie în care copiii au abandonat școala timpuriu.
Petronela Vieru, bunica: „Ceilalți copii nu au vrut să învețe nici unul. Am fata, care e căsătorită, la Botoșani, ea a făcut numai o singură clasă. Baiatul din Germania a făcut cinci clase, mai am unul care a învățăt foarte bine la școală, Vlăduț, el a făcut patru clase. Când să se ducă la Popricani, nu a mai vrut.”
Generația de acum, însă, visează cu ochii senini la începutul de an școlar și la ce au nevoie.
Petronela Stavarache, elevă: „Un ghiozdan, un penar, niște pixuri și niște haine.”
Ștefania Stavarache, elevă: „Eu vreau să fiu doamnă profesoară.”
Reporter: „Cum ar fi, de exemplu, dacă nu ai putea să mergi la școală?”
Ștefania Stavarache, elevă: „Rău.”
Reporter: „De ce ar fi rău?”
Ștefania Stavarache, elevă: „Pentru că nu înveți și nu știi nimic.”
În comuna Popricani, aproximativ 10 la sută din cei 290 de elevi sunt cu risc de abandon școlar
Ca acești copii sunt, însă, zeci de mii. În comuna Popricani, aproximativ 10 la sută din cei 290 de elevi sunt cu risc de abandon școlar. Copiii Vieru sunt în atenția Serviciului de Asistență Socială din cadrul Primăriei.
Roxana Pănoi, inspector de specialitate asistență socială, comuna Popricani, Iași: „Luăm legătura cu familia, facem ședințe de consiliere, atât cu copilul, cât și cu familia. Factorul principal este sărăcia și un factor la fel de important este lipsa educației părinților. Încercăm să îi sprijinim de fiecare dată prin fundații, prin asociații.”
În județul Iași există programe pentru a reduce abandonul școlar. De altfel, este pe primul loc ca număr de proiecte acceptate în cadrul Proiectului Național de Reducere a Abandonului Școlar.
Antonina Bliorț, purtătorul de cuvânt al ISJ Iași: „Sunt 78 de unități școlare care vor beneficia de fonduri consistente. Ca medie, pentru fiecare școală, e vorba despre 140.000 de euro pentru a derula activități complexe pe mai multe paliere, activități de digitalizare, activități de tip școală după școală.”
În anul școlar 2020-2021, 412 copii din județul Iași au abandonat școala. Cei mai mulți sunt din mediul rural, 290. Potrivit statisticilor, cea mai mare rată de abandon școlar se înregistrează la început de cicluri de școlaritate.