O mașină electrică a fost cuprinsă de flăcări în Satu Mare, după ce a fost lasată la încărcat la o priză ce s-a dovedit a fi defectă. Pompieri spun că autoturismul a fost ”ținut sub imersie pentru 72 de ore” deoarece exista risc de reaprindere după incendiu.
Alerta s-a dat în noaptea de luni spre marți în municipiul Satu Mare, după ce o mașină electrică Audi a luat foc. Proprietarul autoturismului a încercat să stingă focul cu ajutorul unui extinctor, însă nu a reușit.
sursă foto: ISU Satu Mare
De asemenea, o explozie ar fi avut loc la nivelul anvelopelor, până la sosirea echipajelor de pompieri, au precizat surse din rândul anchetatorilor pentru Euronews România.
La fața locului, au intervenit nouă pompieri cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă pentru a lichida flăcările care puteau distruge tot autoturismul și stația de încărcare.
”La intervenția pentru stingere s-au folosit echipamentele specifice din dotare, autoturismul fiind ținut sub imersie pentru 72 de ore, existând riscul de reaprindere după incendiu. Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită ca fiind efectul termic al curentului electric generat de o priză electrică defectă”, au precizat reprezentanții ISU Satu Mare.
În astfel de cazuri, pompierii le recomandă șoferilor să sune la 112 deoarece procedurile de stingere a unui incendiu izbucnit la o mașină electrică diferă față de una cu motor cu combustie (benzină, motorină, GPL).
- Şeful Renault are îndoieli privind tranziția la mașinile electrice în Europa. ”Avem nevoie de puţin mai multă flexibilitate”
- Chinezii de la Zeekr iau în calcul să fabrice mașini electrice în Europa pentru a evita taxele suplimentare
- Grecia complică vacanțele în insule. Noi restricții pentru șoferii care au mașini electrice sau cu GPL
Ce e făcut când ia foc o mașină electrică
În cazul în care o mașină electrică ia foc, pompierii acționează ”prin răcirea zonei de ardere, înlăturarea materialelor combustibile din zona de ardere, izolarea substanțelor combustibile sau reducerea conținutului minim de oxigen”.
”În acțiunea de stingere se folosesc substanțe de stingere cum ar fi apa, substanțe de stingere prin izolare (spuma chimică sau mecanică), substanțe folosite pentru reducerea conținutului de oxigen din zonă (apa sub formă de abur sau fin pulverizată, gazele inerte: dioxidul de carbon, azotul și gazele de ardere preparate special în acest scop), substanțe stingătoare prin inhibiție chimică (înlocuitori de haloni). În cazul incendiilor la autoturisme se folosesc stingătoare cu pulbere și CO2, nisip, pământ sau alte mase pulverulente.
Un exemplu de tactică de stingere folosită în cazul incendiului unui autoturism electric este cel din data de 03.09.2021 din localitatea Dumbrăvița, județul Timiș, unde după termoscanarea interioară a autoturismului s-a constatat că în zona celulelor acumulatorului de înaltă tensiune temperatura ajunsese la cca. 100°C.
Pentru protecția personalului, acțiunea s-a realizat în primă instanță cu pulbere stingătoare, apoi, după întreruperea alimentării cu energie a consumatorilor, s-a trecut la acțiunea cu apă pentru răcirea celulelor de acumulatori de înaltă tensiune. Deși operațiunile de răcire s-au realizat fără probleme, în momentul în care s-a întrerupt refularea substanței stingătoare s-a observat faptul că temperatura creștea rapid la valorile inițiale. Ținând cont de toate aceste aspecte, comandantul intervenției a dispus inundarea autoturismului în containerul pentru imersie pentru o perioadă de cel puțin 24 de ore. După această perioadă a fost eliminat riscul reaprinderii”, au precizat reprezentanții IGSU.
La sfârșitul lunii mai, o mașină electrică Dacia Spring a luat foc în Tulcea, din cauza unui scurt circuit, iar flăcările s-au extins și la un magazin din apropiere. Pompierii militari au reușit să lichideze incendiului, în urma căruia nu au existat victime.