Șoferii de mașini electrice sau alimentate cu gaz vor fi nevoiți să respecte reglementări noi pentru a putea să călătorească în Grecia cu feribotul. Noile reguli impuse de autoritățile de la Atena sunt deja în vigoare.
Grecia: Restricții pe feribot pentru mașinile electrice și cu GPL
Noile norme care au fost introduse în legislația elenă se referă la limitele maxime până la care pot fi încărcate bateriile mașinilor electrice sau rezervoarele mașinilor cu GPL. Bateriile vor avea un nivel maxim de încărcare de 40%, iar buteliile de gaz, 50%.
Andrei Nourescu, jurnalist Euronews: „Noile reglementări impuse de autoritățile în Grecia vor limita foarte mult numărul mașinilor electrice sau cu GPL care vor merge înspre insulele Greciei, unde și așa infrastructura de acest fel era oarecum limitată. Faptul că acum vei putea ajunge pe o insulă din Grecia cu bateria de la mașină încărcată la maximum 40% devine extrem de inconfortabil. Mai mult decât atât, pe feriboturile care merg spre insulele din Grecia, toate aceste aparate de încărcat mașini electrice vor fi dezafectate”.
Recent, Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă a semnalat că transportatorii internaționali s-au confruntat cu un număr crescut de incidente și că incendiile care implică mașini electrice au riscuri mărite, cum ar fi o mărime mai mare a flamei și o viteză de propagare sporită. În schimb, experții Clubului Automobil German (ADAC) susțin că nu există nicio dovadă că mașinile electrice sunt mai expuse la riscul de incendiu decât vehiculele cu motoare cu combustie normală.
Euronews a cerut și părerea a doi experți din România.
Adrian Mihălcioiu, inspector Federația Transportatorilor: „Au mai fost incidente de genul ăsta pe navele care transportau numai mașini, de exemplu. Mașini nu în scop turistic, vorbim de mașini noi. Mașinile electrice... S-au întâmplat multe incendii provocate de mașini care au luat foc din cauza bateriei. Nici la noi în România nu sunt acceptate la spații interioare mașini cu GPL, de exemplu, nu același lucru se întâmplă și la electrice. La GPL e o problemă de pericol în caz că se întâmplă vreun incendiu, alea ar putea să explodeze”.
As. drd. ing. Adrian Alexandru Ancuța, Facultatea de Transporturi , Dep. Autovehicule Rutiere: „Mi se par un pic cam drastice (n.r. măsurile), mai ales la modul la care au abordat situația din punct de vedere al stării de încărcare. Bateria cu litiu e periculoasă în anumite privințe indiferent de starea de încărcare. Există niște sisteme speciale de control în baterie care cu asta se ocupă. Într-adevăr, au fost niște niște evenimente, zic eu restrânse, un vehicul la câteva zeci, sute de mii, care au avut incidente de acest gen”.
Date fiind reglementările recente pentru drumul cu feribotul, mulți turiști din România se vor reorienta cel mai probabil către zborurile charter sau low cost direct spre insulele grecești.