O lucrare de artă stârnește controverse în Statele Unite, după ce a câștigat o competiție de imagini manipulate digital. Creatorul este acuzat de înșelăciune pentru că lucrarea lui a fost produsă de inteligența artificială. Cazul conturează o nouă realitate, una tot mai populară, care te face să te întrebi dacă arta va mai fi vreodată ca până acum.
Sunt combinate milioane de imagini de pe internet
Inteligența artificială (AI) generează artă la cerere, mai exact dacă îți imaginezi un om aflat pe acoperișul unei clădiri iar acea clădire plutește în spațiu, AI poate să genereze acea compoziție în baza unei descrieri pe care tu o faci. Cel puțin trei proiecte ambițioase și-au propus să revoluționeze astfel arta vizuală.
Artbreeder și Midjourney sunt printre cele mai populare generatoare de artă prin AI. Acestea combină milioane de imagini de pe internet pentru a crea o nouă compoziție bogată în detalii. Teoretic este suficient să-i explici programului, în câteva cuvinte, ceea ce vrei. Practic, cât de aproape este rezultatul de realitate? Ne face o demonstrație artistul Nicu Mihai, influencer pasionat de desen și tehnologie.
„Era un astronaut care atinge luna cu degetul. Asta ca să fim puțin în pas cu actualitatea. Nu genera până nu mă apropii eu de final, te rog. Asta am reușit să fac eu în câteva minute. O schiță cu un astronaut care atinge luna. Sunt curios ce poate să facă AI. E destul de impresionat pentru pragul tehnologic, e stupid de impresionant să genereze ceva după niște cuvinte, ceva care să aibă cât de cât sens,” a declarat Nicu Mihai, artist.
Lucrare controversată
Un caz deja celebru în Statele Unite arată că atunci când vorbim de arta abstractă, inteligența artificială poate să facă minuni. Lucrarea „Operă în spațiu”, generată prin Midjourney, a câștigat o competiție de lucrări fine art, în Colorado. Acum concurenții critică acordarea premiului, pentru că autorul nu are un talent real. Cel care a generat imaginea, însă, este convins că genul acesta de artă va înlocui actuala industrie creativă. Matei Psatta, specialist în publicitate, are o teorie diferită.
„Sigur, ca un tool de research, 100%. Va suplimenta, cum Photoshop suplimentează, nu înlocuiește nevoia unui animator de a crea o animație de la zero. Un personaj. Situația Disney. Faptul că a apărut animația pe calculator nu a eliminat munca animatorilor, doar munca repetitivă. Dacă un tool de AI reușește să genereze ceva ce va funcționa, iar oamenii din publicitate decid că este o soluție bună, e în regulă. Eu nu cred că o să ajungem în punctul în care creația să fie înlocuită,” a declarat Matei Psatta, specialist în publicitate.
Momentan, inteligența artificială câștigă popularitate ca unealtă care stă la baza multor proiecte noi, de la produse electronice futuriste, la programe de logistică, generare de texte, imagini și chiar muzică.