Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Noi metode de fraudă online: Hackeri care se recomandă angajați la bancă. Cum funcționează metoda „Spoofing”

Noi metode de fraudă în mediul online. Hackeri care se dau drept angajații unor bănci au reușit deja să păcălească mai mulți români, care au rămas fără zeci de mii de lei din cont. Mai multe companii bancare dar și furnizori de energie electrică au început să trimită alerte clienților. Între timp Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică atrage atenția că fraudele se înmulțesc în această perioadă. 

Mesajul „Atenție la fraude de fishing” a fost trimis clienților de către un furnizor de utilități. În paralel, și băncile din România trimit alerte prin care își avertizează clienții că ar putea intra în capcana hackerilor. În această perioadă, atacatorii se folosesc de metoda „Spoofing”, spun autoritățile. Adică hackerii își sună victimele prin intermediul unui soft care modifică numărul real de telefon, astfel încât persoana vizată să creadă că este sunată de angajatul unei companii.

Alin Becheanu, șef direcție de prevenire a fraudelor: „Phonespoofing în care numărul de telefon care îmi este afișat pe telefon este unu fals. Deci să nu ne lăsăm păcăliți de faptul că numărul care îmi este afișat pe display-ul telefonului este cel real și că vorbesc cu persoana respectivă pentru că se poate face cu ajutorul tehnologiei, astfel încât să-mi afișeze un număr de telefon fals.” 

Victimele pierd sume mari de bani

Două femei din Suceva au rămas fără 42.000 de mii, respectiv 21.000 de lei după ce au răspuns la astfel de apeluri. Victimele au crezut că vorbesc cu angajații unor companii, dar la capătul celălalt al firului erau hackeri care le-au accesat ilegal conturile și apoi le-au furat banii. La fel a pățit acum câteva zile și un bărbat din Baia Mare. 

Anca Pop, purtător de cuvânt IPJ Maramureș: „A fost fraudat cu suma de 4.900 de lei octombrie noiembrie 2024 sub pretextul unor investiții în acțiuni la o companie folosind în mod fals titulatura de broker să-și instaleze o aplicație.” 

Alin Becheanu, șef direcție de prevenire a fraudelor: „Ce trebuie să ținem noi foarte, foarte bine minte este faptul că niciodată nicio bancă nu va trimite un mesaj, fie el că e prin whatsapp, e-mail sau SMS, care să conțină un link unde să i se ceară persoanei respective să-și introducă acele credențialele bancare.” 

Recuperarea banilor, o misiune aproape imposibilă

Reprezentantul unei bănci din România spune că foarte puțini dintre cei care ajung să fie păcăliți reușesc să își recupereze banii. 

Alin Becheanu, șef direcție de prevenire a fraudelor: „Aș spune că sunt foarte, foarte mici, pentru că în ziua de astăzi vorbim de plăți instant, vorbim de transferuri rapide, iar grupările astea sunt foarte bine organizate, astfel încât să retragă sumele de bani cât mai repede.” 

Mihai Rotaru, manager Direcția de Comunicare al  DNSC: „Majoritatea dintre cei care au raportat astfel de cazuri, atât la poliție, cât și la Directoratul Național de Securitate Cibernetică au spus că au vorbit cu persoane care vorbeau foarte bine limba română. Deci ne așteptăm ca în această schemă frauduloasă să fie implicați inclusiv cetățeni de origine român.”  

Ce recomandă autoritățile pentru prevenirea fraudelor

Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică atrage atenția că fraudele se înmulțesc înainte de Sărbători, când oamenii sunt fugă după cadouri.

Mihai Rotaru, manager Direcția de Comunicare al  DNSC: „Să ne să ne așteptăm ca atacatorii să se folosească de acest context și de acest prilej pentru a apela sau transmite SMS-uri ori email-uri către utilizatori pentru a-i aduce în capcană, folosindu-se exact de această realitate a promoțiilor de sezon, a concursurilor din perioada promoțiilor de sezon.” 

Autoritățile îi sfătuiesc pe cei care simt că ar putea să fie ținta unor hackeri, să sune la 1911 numărul de urgență pentru raportarea incidentelor de securitate cibernetică.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE