Mii de șoferi circulă zilnic, ilegal, pe benzile de autobuz din Capitală. Deși sunt destinate transportului public din oraș, la orele de vârf, acestea sunt blocate de conducătorii auto care vor să economisească timp în trafic. Șoferii Societății de Transport București spun că durata unei curse ajunge să crească și cu 30 de minute din cauza ambuteiajelor create de cei care le folosesc benzile. Victimele reale ale acestei situații sunt călătorii din autobuze.
480 de șoferi folosesc, într-o singură oră de vârf, banda unică destinată transportului în comun din Capitală, din calculele făcute de noi. Situația am întâlnit-o pe Bulevardul Iuliu Maniu din Capitală, acolo unde circulă mai multe autoturisme, decât autobuze.
Benzile destinate transportului public în comun, adică pentru autobuzele municipalității și taxiuri, au scopul de a scurta durata călătoriilor. Însă, la orele de vârf nu se întâmplă asta.
În Capitală, autobuzele de pe 19 linii circulă pe 27 de kilometri de benzi unice pentru transportul în comun, conform Societății de Transport București. Ele ar putea transporta călătorii mai rapid la destinație, dacă șoferii nu ar folosi aceste benzi.
Alexandru Ichim, director de comunicare al Societății de Transport București: ”Anul trecut au fost creați aproximativ 8 km de bandă unică, iar în 2024 sunt preconizați a fi realizați 20-25km de noi benzi unice de circulație. Vorbim de trasee din interiorul inelului central pe legături importante între cartiere și centrul Municipiului București.”
Ce amenzi riscă șoferii care conduc pe linia de tramvai
Până să fie realizată banda unică pe Calea Floreasca, de un kilometru, călătoria cu autobuzul dura 20-25 de minute. Acum, pe aceeași distanță, călătoria este de doar trei minute, spun reprezentanții Societății de Transport în București.
Șoferii prinși când conduc pe benzile de autobuz riscă amenzi între 330 și 1.320 de lei.
Andra Arsintescu, purtător de cuvânt al Brigăzii Rutiere: ”În cazul în care benzile unice destinate transportului public local se află pe drumurile cu o singură bandă pe sens și sunt indicatoare de acces interzis, cu excepția transportului public local, abaterea se sancționează cu 2-3 puncte amendă și 2 puncte penalizare. În a doua situație, benzile unice destinate transportului public local se află pe drumurile cu mai multe benzi pe sens și sunt instalate panouri de informare. Astfel, abaterea se sancționează cu amendă între 6-8 puncte, pentru nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi.”
În Capitală există peste 1,5 milioane de mașini înmatriculate, iar la acestea se adaugă multe altele care tranzitează zilnic orașul.