Clujul va fi al doilea oraș din România care va avea metrou, după București. O parte din bani pentru realizarea acestuia privin din PNRR, dar pentru a-i primi, clujenii trebuie să se încadreze în termenul de finalizare pentru primele nouă stații din cele 19, adică august 2026.
Un termen destul de optimist, după cum spun unii specialiști și dacă sunt luate în calcul și impedimentele de pe parcurs.
Însă ce se întâmplă dacă lucrările nu sunt finalizate la timp? Prezent la Euronews România, în cadrul emisiunii Vocile care contează, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a dat detalii.
Ce se întâmplă dacă metroul din Cluj nu este finalizat la timp
Adrian Câciu: "Metroul din Cluj este un proiect matur. Metroul din Cluj, din punctul meu de vedere, trebuie să recupereze foarte rapid, dacă dorim să aibă șansa să fie finalizat în 2026. Cred că domnul primar trebuie să-și asume că anul acesta să vedem rezultate la acel metrou.
N-aș vrea ca această investiție să rămână a statului sau a autorității locale. Este o investiție care este utilă pentru clujeni. Dar acum și legislația în domeniul achizițiilor, în domeniul achizițiilor, acest periplu de contestații și tot felul de de elemente artificiale pe care le folosesc unii pot duce la o serie de întârzieri, dar eu sunt convins și îl cunosc pe domnul Boc, el va recupera până la jumătatea anului. Dacă vreți, la jumătatea anului, vom mai avea o emisiune și vom face un follow-up pe acest subiect."
- Contractul a fost semnat pe 25 mai 2023.
- Pentru a beneficia de banii din PNRR primele 9 stații și depoul trebuie finalizate până în august 2026, dar nu neapărat date în circulație.
- Execuția întregii magistrale de metrou ar trebui să dureze șapte ani.
14 miliarde de lei costă metroul din Cluj
Pe 1 septembrie 2023, primarul Clujului, Emil Boc, a emis ordinul pentru începerea lucrărilor de proiectare pentru metro. Iar săpăturile propriu-zise sunt programate să înceapă pe 1 martie 2024.
Adrian Câciu: "Atunci trebuie să înceapă. Noi am avut la metroul din două din din Cluj și o modificare a indicatorilor, agreată cu comisia - a trebuit să modificăm PNRR-ul pe acest obiectiv, în sensul în care de unde încep lucrările.
S-au schimbat un pic parametrii execuțiilor lucrărilor, astfel încât Clujul să nu fie afectat de această lucrare mare de infrastructură. Era gândit într-un fel, iar acum începerea lucrărilor va fi din Florești și a durat și această negociere cu Comisia, ca dânșii să înțeleagă de ce facem această schimbare de indicatori.
Dar pe 1 martie, să vedem târnăcoapele și excavatoarele la lucru. Eu sunt optimist, pentru că sunt toate premizele să se întâmple lucrurile acestea. Avem banii respectivi, Primăria Cluj are autoritatea locală, are partea ei de cofinanțare, există dorința respectivă. Nu acest termen contează, ci contează termenul august 2026.
Atunci se pierde PNRR-ul. Atunci investițiile pe care ți le-ai asumat prin PNRR nu mai primesc finanțare. Se face un status al fiecărei investiții, ce s-a făcut, se face calculul, s-a decontat, nu s-a decontat, mai trebuie decontat, dar nu mai primești bani în continuare de la Comisia Europeană. Îl vei ține pe bugetul de stat, dacă vrei să le continui. Cu siguranță că unele dintre ele e posibil să le ducem în bugetul de stat, dar eu sper să fie cât mai puține.
PNRR nu se mai modifică. Deci, în momentul acesta nu mai avem o nouă modificare, nu mai putem să înlocuim nimic cu nimic. Banii nu se pierd. Ce să cheltuim, cheltuim. Și facem o analiză la august 2026, cât am cheltuit pentru această investiție, care e progresul. Deci avem un progres financiar și un progres tehnic. Se poate intra într-o zonă de risc pe care eu refuz să o văd la acest moment, cunoscându-l pe pe primar și cred că e și ambiția tuturor clujurilor să vadă această investiție realizată."
- Prima magistrală de metrou din afara Bucureștiului va traversa 21 de kilometri și va avea 19 stații între comuna Florești și capătul cartierului Iris.
- În octombrie 2023, metroul din Cluj era deja la a patra licitație publică pentru contractul dirigenției de șantier. Valoarea acestuia a ramas la 211 milioane de lei.
- Licitațiile anterioare au fost anulate pentru că ofertele depuse au fost considerate neconforme. Proiectarea și Execuția lucrărilor de Infrastructură a fost câștigată de trei firme asociate din Turcia.
- Pentru construirea metroului, Ministerul Transporturilor cheltuie aproape 14 miliarde de lei, din care aproximativ 10% sunt fonduri din PNRR.
- Următoarele 10 stații sunt realizate din fondurile ministerului. Metroul din Cluj este cel mai complex proiect din Transilvania, iar autoritățile spun că acesta ar putea fi finalizat complet până în 2031.