Medicii de familie din România fac apel la Casa Națională de Asigurări de Sănătate să-și asume ”nefuncţionarea sistemului informatic pus la dispoziție de CNAS” și să introducă formulare și rețete în format electronic, în locul celor tipărite, relatează Agerpres.
CNAS a cerut repararea sistemelor
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a solicitat dezvoltatorilor de soft remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la disfuncţionalităţile Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) şi a rugat furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicaţiile proprii şi nu în platforma informatică publică, transmite Agerpres.
"Din analiza internă efectuată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reiese că există unele disfuncţionalităţi ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) în accesarea aplicaţiei de interogare a calităţii de asigurat, mai ales pe platforma informatică publică. Începând cu data de 6 martie 2023, conducerea CNAS a solicitat dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanţă încheiate cu aceştia, remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la aceste disfuncţionalităţi. Până la remedierea situaţiei, rugăm furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicaţiile proprii şi nu în platforma informatică publică", se arată într-un comunicat de presă al CNAS.
Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) a transmis, într-un comunicat de presă, că ”este solidară cu pacienţii şi cu medicii practicieni în această perioadă dificilă cauzată de disfuncţionalităţile Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI).”
”Solicităm CNAS să trateze cu respect atât pacienţii, cât şi medicii care lucrează în sistemul de asigurări de sănătate şi să remedieze cu celeritate platforma informatică. Solicităm de urgenţă asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie de CNAS, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv toate tipurile de reţete, să fie doar în format electronic, fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete", afirmă medicii de familie”.
SNMF atrage atenția că sistemul informatic nefuncțional blochează accesul pacienţilor la servicii medicale și pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional.
Potrivit sursei citate, imposibilitatea interogării categoriei de asigurat afectează "în mod direct" accesul pacienţilor la servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate în primul rând din cauza creşterii timpilor de aşteptare.
Totodată, arată SNMF, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat "prejudiciază" pacienţii de drepturile lor "fireşti" ca asiguraţi ai sistemului public de sănătate.