De astăzi românii ar trebui să-și obțină cazierul judiciar, fără să facă un drum la poliție. A fost lansată opțiunea de eliberare a actului prin ghiseul.ro. Deocamdată, însă, unii utilizatori se plâng că nu au putut să folosească facilitatea online.
Pentru a obține certificatului de cazier judiciar electronic, persoanele care nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din România sau care nu sunt înregistrați deja pe ghiseul.ro trebuie să completeze un formular, iar apoi să se prezinte fizic la un ghișeu al poliției, pentru ca un funcționar să le valideze identitatea.
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Sebastian Burduja a transmis la Euronews România că pentru ca cetățenii fără card bancar sau fără cont pe ghiseul.ro să obțină certificatul de cazier judiciar online va fi nevoie de un singur drum la poliție.
„Un singur drum și se leagă de necesitatea statului român de a demonstra identitatea celui care solicită acest serviciu și, de aceea, suntem puși în fața unui funcționar public. Ajungem la un ghișeu o singură dată, pentru a ni se valida identitatea de către un funcționar”, a spus Sebastian Burduja.
Când va fi disponibilă și pe aplicația mobilă Ghiseul.ro modalitatea de obținere a cazierului
„Am discutat cu cei care au făcut aplicația ghiseul.ro, lansată abia săptămâna trecută, și ne-au asigurat că într-un termen de o lună, maximum două, vor avea și această opțiune a cazierului judiciar online”, a spus Sebastian Burduja.
Ministrul a vorbit despre o aplicație care va fi lansată în luna mai, prin care românii își vor putea valida online identitatea, fără a mai merge la ghișeu sau a mai sta la cozi.
„Autoritatea pentru Digitalizarea României și Ministerul Digitalizării, noi, lucrăm la o aplicație care va fi disponibilă până în 1 mai, care ne va scuti și de acel drum, adică vom putea face la nivelul cel mai mare de siguranță, după normele europene, o autentificare în raport cu statul, tot printr-o simplă aplicație care va fi disponibilă pentru ghiseul.ro, pentru spațiul privat virtual de la ANAF, serviciile digitale de nivel local de la primării.
Practic, în raport cu statul, cetățenii români care vor opta pentru această aplicație vor avea un singur utilizator, o singură parolă, identificare facială și toate opțiunile acestea ușoare. La orizontul lunii mai, anul curent, puteți să vă așteptați să rezolvăm și această problemă și să nu mai fie nevoie de niciun drum pentru a ne valida identitatea. Este o măsură spre binele nostru, pentru ca o persoană să nu ne fure datele”, a spus Sebastian Burduja.
Cum ne vom valida identitatea cu noua aplicație, din luna mai
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Sebastian Burduja: „În 3 pași: întâi pozez cartea de identitate, apoi îmi fac o poză și un video cu mine, cu împrejurimile, să se asigure cel care îmi validează acel cont că nu e vorba de un deep-fake, deci, de o încercare de a-mi fura identitatea, că nu sunt sub vreo constrângere sau că nu există alte condiții externe care să mă forțeze să-mi fac acel cont.
Este foarte ușor. Este un sistem foarte intuitiv și vom avea, dacă vom opta pentru acest lucru, în raport cu statul, în timp cu toate instituțiile publice centrale și locale care vor adopta această metodă de autentificare la cel mai înalt standard de siguranță, vom avea un singur utilizator și o singură parolă și nu va mai trebui să mergem la ghișeu, să ne vadă un funcționar și să ne certifice identitatea”.
Cetățenii au la dispoziție două mecanisme de acces pentru obținerea certificatului de cazier: direct prin autentificarea în portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea GHISEUL.ro, cele două platforme fiind interconectate.
Mecanismele de obținere a certificatului de cazier judiciar electronic:
- prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, pentru utilizatorii care sunt înregistrați sau doresc să se înregistreze în platformă. Solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România.
Românii care întâmpină probleme în momentul încercării validării identității le pot semnala la adresa office@research.gov.ro, potrivit ministrului Digitalizării.
În urma validării, aceștia vor fi redirecționați către platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru completarea online a cererii tip.
- prin platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru utilizatorii care nu sunt înregistrați în GHISEUL.RO sau nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din Romania. Solicitanții vor completa un formular disponibil în platformă, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singură dată, la un ghișeu al MAI care oferă servicii publice.
În prima fază, certificarea identității va fi realizată prin prezentarea la unitățile de poliție care eliberează certificate de cazier, urmând ca în cursul acestui an certificarea identității să poată fi făcută la toate instituțiile MAI care oferă servicii publice (e.g.: Serviciile publice comunitare pentru eliberarea permiselor de conducere, pașapoartelor, cărților de identitate).
După validarea contului, pentru eliberarea certificatului de cazier, cetățenii vor accesa secțiunea „servicii”, vor selecta motivul solicitării dintr-o listă disponibilă, vor trimite cererea precompletată cu datele de stare civilă, iar sistemul va genera automat certificatul de cazier judiciar, semnat electronic.
Valabilitatea certificatului emis este de 6 luni de la data eliberării.
Sistemul oferă posibilitatea de a verifica autenticitatea documentului, pe baza numărului de înregistrare a certificatului de cazier și a CNP-ului persoanei.